Een PDF-versie van het jaarprogramma kan u hier downloaden.
Na de goed gevulde en succesvolle programmatie ter gelegenheid van de viering van het dertigjarige jubileum van De Principaal vzw zijn we opgetogen om u een nieuw werkjaar te mogen aankondigen.
Als orgelkring werkzaam in Oost-Vlaanderen zijn wij voortdurend begaan om u de mooiste pareltjes uit het orgellandschap voor te stellen tijdens onze orgelexcursies met de inmiddels legendarische Nostalbussen van de voormalige Belgische Buurtspoorwegen. Traditiegetrouw nemen twee uitstekende buschauffeurs, die ook grote orgelkenners en -liefhebbers zijn, aan het stuur plaats. Maar liefst drie orgelexcursies in Oost-Vlaanderen en een Gentse orgelwandeling geven u de gelegenheid om vijftien schitterende sacrale ruimten te bezoeken waar u normaal nooit zou komen. U hoort bij die gelegenheid de orgels die tot het interieur van de kerk behoren en de sfeer van het gebouw verrijken. Een groeiend team van puike organisten zet zijn beste beentje voor om u bij deze gelegenheden een aangepast muzikaal menu te serveren. Daarnaast speelt het Forrest-orgel van de Sint-Stefanuskerk de hoofdrol tijdens onze vele recitals en concerten met organisten uit binnen- en buitenland.
Ook het didactische luik van de orgelkunst ontsnapt niet aan onze aandacht: zowel het examenrecital van de studenten o.l.v. Paul De Maeyer aan academie De Kunstbrug als het openbaar examen van het conservatorium onder leiding van de Brugse kathedraalorganist Ignace Michiels krijgt u in onze programmatie te horen, nu al het derde jaar op rij.
Dat Gent een orgelstad is, zullen we geweten hebben. Weldra komt bovenop het gekende orgelpatrimonium het Cavaillé-Coll-orgel van de Sint-Niklaaskerk in beeld.
Dankzij de inspanningen van de werkgroep Aristide Cavaillé-Coll van de Vrienden van de Sint-Niklaaskerk vzw kunnen we met zijn allen op 28 en 29 juni op “orgelbedevaart” naar Rouen en Caen, waar twee bijzondere hoogtepunten staan uit het oeuvre van Aristide Cavaillé-Coll. Speciaal voor de gelegenheid wordt u als organist uitgenodigd om te komen spelen op deze geweldige instrumenten. Uiteraard wordt u bijgestaan door kundige coaches en registranten. Als afsluiter van elk bezoek krijgen we een weergaloos recital door de titularis-organisten, die deze instrumenten beheersen als geen ander. Organisten, meld u tijdig aan via mail naar Paul De Maeyer, voorzitter@deprincipaal.be voor de voorbereidingsdag, want de plaatsen zijn beperkt! Uiteraard kunnen er ook luisteraars en cultuurliefhebbers mee op deze uitstap. Een stadswandeling tussen de historische vakwerkhuizen? Een glaasje calvados of een crêpe normande? Ieder zal zijn gading vinden in deze prachtige Normandische steden.
Wil u graag het orgel bij u in de kerk in de kijker zetten of laten klinken? Wij helpen u graag en kunnen uw idee opnemen in een excursie.
Ter gelegenheid van ons 30-jarige jubileum is de cd “Het orgel danst” uitgegeven, een productie van De Principaal. Deze werd onder meer opgenomen aan beide orgels in de Sint-Stefanuskerk, met Paul De Maeyer als organist. Verkrijgbaar aan de kassa op onze evenementen in de Sint-Stefanuskerk of te bestellen via deze pagina.
Paul De Maeyer, voorzitter orgelkring De Principaal vzw
Peter Thomas valt de eer te beurt om het nieuwe werkjaar van onze dynamische orgelkring te openen met een epifanierecital. Peter staat bekend om de precisie waarmee hij muziek benadert op vaktechnisch en expressief vlak. Als organist aan de Sint-Jozefkerk van Aalst en als directeur van de muziekacademie van dezelfde stad zal hij zorgen voor een muzikale ervaring van formaat op dit eerste evenement van het jaar.
programma
Epifanierecital
Het hoogfeest van Epifanie of Openbaring des Heren herdenkt drie belangrijke momenten uit het leven van Jezus: dat Hij als kind aanbeden werd door wijzen uit het Oosten, dat God Hem bij zijn doopsel in de Jordaan zijn Zoon noemde en dat Hij als gast op een bruiloft water in wijn veranderde. In de katholieke liturgie in België en Nederland wordt het hoogfeest van de Openbaring van de Heer op de eerste zondag na 1 januari gevierd.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Fuga sopra: Vom Himmel hoch da komm’ ich her (BWV 700)
- Das alte Jahr vergangen ist (BWV 614)
- Fantasia sopra: Jesu, meine Freude (BWV 713)
- Triosonate in d (BWV 527)
- Andante
- Adagio e dolce
- Vivace
Charles-Marie Widor (1844-1937)
- Symphonie opus 42 n°5 in f
- Allegro vivace
- Allegro cantabile
- Andantino quasi allegretto
- Adagio
- Toccata
toegang niet-leden € 10, leden € 8
Poëzie en orgel bij Bruegel door het Bruegelkwintet
Deze voorstelling vindt plaats in samenwerking met het Poëziecentrum
van Gent.
U hoort Herlinda Vekemans, Alain Delmotte, Mark Van Tongele en Peter Theunynck in voordrachten, en Paul De Maeyer brengt orgelwerken van Vlaamse polyfonisten en uitgevers van dansmuziek die ten tijde van Bruegel in onze streken zeer actief waren: Adriaan Willaert, Tielman Susato, Philippus De Monte, Jakob Obrecht, Pieter Phalesius.
In “De spreekwoorden”, Bruegels schilderij uit 1559, heerst een drukte van jewelste. In een aaneenschakeling van tafereeltjes verwerkt Pieter Bruegel de Oudere meer dan 100 spreekwoorden en zegswijzen. Het werk geeft een indringende, sceptische kijk op de kleinste kantjes van de mens.
Voor “Het is maar hoe de kaarten vallen” kozen vier dichters elk een spreekwoord. Samen met organist Paul De Maeyer brengen ze gedichten en orgelmuziek die aanleunen bij de bonte wereld van een schilder wiens oeuvre tot ons collectief geheugen behoort, dit 450 jaar na het overlijden van Pieter Bruegel de Oude.
Programma
• Dansereye: Tielman Susato Ronde en Saltarello (Soest 1500 – Antwerpen 1561)
• Vreugde uit de zomertijd anoniem Duits (16de eeuw)
• Peter Theunynck brengt een spreekwoord.
• Zo wens ik jou een goede nacht anoniem Duits met variatie (16de eeuw)
• Ecce tempus idoneum Thomas Tallis Hymne (Kent 1505 – Greenwich ca. 1585)
• Herlinda Vekemans brengt een spreekwoord.
• O magnum mysterium Philippus De Monte (Mechelen 1521 – Praag 1603)
• uit Antwerps dansboek 1583 Tielman Susato Allemande en Saltarello
• Ick seg adieu anoniem Duits (16de eeuw)
• Alain Delmotte brengt een spreekwoord.
• Diferencias sobre il canto Ilano del Cavallero Antonio de Cabezón (Burgos ± 1510 – Madrid 1566)
• Pavane et Gaillarde de la battaille Pieter Phalesius (Leuven 1510 – Leuven 1573)
• Mark Van Tongele brengt een spreekwoord.
• Beati omnes Philippus De Monte
• Kein grösser Frewdt Hans Leo Hassler achtstemmig (Neurenberg 1564 – Frankfurt am Main 1612)
• Ricercare Adriaan Willaert (Rumbeke 1490 – Venetië 1562)
toegang: niet leden € 10
leden van De Principaal en abonnees Poëziekrant € 8
Paul Oyen leidt ons door de stad en vertelt ons over deze boeiende site met beroemd katholiek internaat, begijnhof, protestanten in Gent en de tocht naar Sint-Stefanus.
- 12:30 kapel Nieuwen-Bosch Tweebruggenstraat 34 Joachim David
Wat heeft een kerkorgel met een schooluniform te maken? Allebei zijn ze te linken aan de Nieuwen-Boschschool. De scholieren dragen een sober uniform in grijs en wit als verwijzing naar de eeuwenoude traditie van de site en het instituut, waar onder meer een van de oud-leraars, Josée De Wit, een gulle mecenas was die mee het Flentrop-orgel van de Sint-Niklaaskerk heeft mogelijk gemaakt. Daarnaast beschikt de kapel over een voortreffelijk kerkorgel dat we speciaal voor deze gelegenheid willen laten horen in een repertoire dat stamt uit drie eeuwen Gentse orgelmuziekgeschiedenis.
- programma
- Ricercare VIII – Giulio Segni (Modena 1498 – Rome 1561)
- Spaanse dans voor orgel – Paul De Maeyer (Halle 1964)
- Preludium en fuga in G – BWV550 Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- 13:30 kerk Onze-Lieve-Vrouw Presentatie Klein Begijnhof Langeviolettestraat 235 Annemie Bonné
Weet u wat een begijnstoof is? Dit kacheltje diende om ‘s winters met gloeiende kolen erin geplaatst te worden onder de brede cape van de eerwaarde dames die op die manier de kerkdiensten konden bijwonen zonder helemaal te bevriezen.
Annemie Bonné uit Lier brengt een keur aan prachtige stukjes orgelmuziek van grootmeester Jacques-Nicolas Lemmens (die ook het instituut voor kerkmuziek en later de muziek- en kunsthogeschool stichtte, het Lemmensinstituut) op een romantisch Stevens-orgel in een oude, zeer mooie orgelkast gedragen door een uitzonderlijk mooie kerkakoestiek. Er worden fragmenten voorgelezen uit “Juffrouw Sinforosa”, de naam van een begijn en tevens een literair werkje van Felix Timmermans eveneens uit Lier.
- programma
- Introduction Adagio
- Deel III Andantino
- Deel V Poco Lento
- Lent avec expression
- Nimrod
Uit Vesper Voluntaries, opus 14 – Edward Elgar (Broadheath 1857 – Worcestershire 1934)
Er worden tussen de muziekstukjes fragmenten voorgelezen uit “De zeer schone uren van Juffrouw Symforosa, begijntjen” van Felix Timmermans (1886-1947)
- 14:30 Protestantse kerk Gent Centrum hoek Sint-Kristoffelstraat & Brabantdam Stan Van Rompay en Wouter Moerman
Orgel en gitaar, gaat dat wel samen? Als men de verhoudingen in acht neemt, uiteraard wel. Dan wordt het zelfs een geweldig mooie bezetting: het kamermuzikale snarenspel dat doet denken aan de harp van koning David, in dialoog met de mystieke orgeltoon van een klein maar fijn instrument dat buiten de protestantse gemeente te weinig bekend is.
- Programma
- Rondo I op. 68 – Mauro Giuliani
- Tierra herida – Antonio Cosenza
- A Fancy – Vladimir Karlash
- 16:00 Sint-Stefanuskerk Sint-Margrietstraat 11 Bart Verheyen
Het is een bijna onmogelijke opgave om het palmares aan onderscheidingen en artistieke referenties van de Antwerpse musicus Bart Verheyen samen te vatten. Als leerling van wijlen Marc Van Driessen won hij onder andere de wedstrijd van de Vlaamse Orgeldagen, een evenement georganiseerd door De Principaal vzw. Na meerdere internationale beurzen en een schitterend studie- en concertentraject zijn we ontzettend vereerd dat hij ons tot besluit van deze muzikale wandeling door Gent een staaltje van zijn muzikaal vernuft wil komen tonen. Uiteraard krijgt hij daarvoor de Rolls Royce van de romantische instrumenten ter beschikking: het Philippe Forrest-orgel van de augustijnen.
U hoort muziek van Franz Liszt en Julius Reubke.
- programma
- Praeludium und Fuge über BACH – Franz Liszt (Raiding 1811 – 1886)
- Le jardin suspend – Jehan Alain (Saint-Germain-en-Laye 1911 – Petit-Puy 1940)
- Troisième choral – César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
- Prélude et fugue sur le nom d’ALAIN – Maurice Duruflé (Louviers 1902 – Louveciennes 1986)
- Litanies -Jehan Alain
- 12:30 P+R Oostakker vertrek met Nostalbus
- 13:00 Meulestede: bespeling door Chris Vandekerkhove
- Fantasie in c
- Fuga
- Serband
- Wachet auf, ruft uns die StimmeWachet auf (verset 1)
- Wachet auf, ruft uns die StimmeWachet auf (verset 2)
- Warum sollt ich mich denn grämen
- Voluntary in D
- Gigue & Pastorale
- Voluntary in d
- Concerto del Signor Taglietti
- Adagio
- Allegro
- 14:15 Zele: bespeling door Antoon Fauconnier
- Veni Creator, en taille à 5
- Cornet fantasia in G
- Basse de Trompette
- Chromhorne sur la Taille
- Dialogue sur la Voix humaine
- Trio: les Dessus sur la tierce et la Basse sur la Trompette
- Récit de Tierce
- Dialogue sur les grands jeux
- Récit de nazard in C
- Concert de Flûtes in C
- Offertoire sur les grands jeux
- Elevation Tierce en Taille
- Agnus Dei (grand plein jeu)
- Deo Gratias (petit plein jeu)
- Christ ist erstanden (BWV 627): vers 1, 2 en 3
- Erschienen ist der herrliche Tag à 2 Clav et pedale
- Liebster Jesu, wir sind hier à 2 Clav e Ped. (BWV 731)
- Vater unser im Himmelreich à 2 Clav. e Ped. ( BWV 762)
- 15:30 koffie met dessert
- jeneverstokerij “Van Damme”
- 16:30 Sint-Lievens-Houtem: bespeling door Veera Voordeckers
- Tiento de medio registro de bajo. 1° tono
- TIento de falsas
- Versos de todos los tonos para Magnificat, WSC 168 Nr. 6: 6° tono
- Discurso de med. reg. de dos tiples de segun. Por des. de diez y seis. 4° grado
- Tiento por Alamire
- 18:00 Gijzegem: bespeling door Vessela Dyakova
- 10 magnificatfugen sexti toni
- interactieve presentaties en recitals door de titularis-organisten op beide Cavaillé-Coll-orgels
- gelegenheid om de orgels te bespelen voor kenners en liefhebbers in geleide workshops door de titularis-organisten en begeleiders
- referaten door experten en ervaringsdeskundigen met het werk van Aristide Cavaillé-Coll
- begeleiding: Alain Bouvet, Jean-Baptiste Monnot, Michel Robert en Paul De Maeyer
- inschrijving via www.deprincipaal.be/inschrijving
- meer info via info@deprincipaal.be
- vrijdag 19 juli Bernadette Lammens
- zaterdag 20 juli Herman Rosseau – Bert Vervaet – Paul De Maeyer
- zondag 21 juli Herman Rosseau – Bert Vervaet – Paul De Maeyer
- maandag 22 juli Stefaan Schampheleer
- dinsdag 23 juli Veerle Nimmegeers – Evelien Verschueren, vierhandig orgel
- woensdag 24 juli Lodewijk Mispelon
- donderdag 25 juli Stan Van Rompay
- vrijdag 26 juli Toon Pillaert
- zaterdag 27 juli Nicolas Vermeulen
- zondag 28 juli Roland Van Liefferinge
- 12:30 P+R Oostakker vertrek met Nostalbus
- 13:00 Drongen, Sint-Gerolfkerk (Mahauden-orgel): bespeling door Ingrid Buyl
- 14:00 Deurle, Sint-Aldegondiskerk: bespeling door Roland Van Liefferinge en Mirella Ruigrok (bombarde)
- 15:00 Bachte, “De Sterre” koffie met taart met muzikale verrassing door Ilze Bertrand
- 16:30 Kortrijk, Sint-Maartenskerk: bespeling door Bernadette Lammens
- 17:30 Kortrijk Begijnkerk: bespeling Dirk Blockeel
- 19:30 aankomst P+R Oostakker
- March
- Récit de hautbois
- Fugue
- Élévation ou communion
- Verset
- Boléro
- Sortie
- 5 september Léon Kerremans (België) – Eugeniusz Wawrzyniak (Poznan, Polen): twee orgels, vierhandig en viervoetig
- Rondo in G (4 handen)
- Scherzo in G (4 voeten)
- Adagio in F (4 handen)
- Introduction-Choral (2 orgels)
- Menuet Gothique (2 orgels)
- Prière à Notre-Dame (Solo Léon Kerremans)
- Toccata (Solo Léon Kerremans)
- 12 september Marien Stouten (Nederland) – Jan Peter Teeuw
(Nederland): twee orgels, vierhandig en viervoetig - 19 september Ilze Bertrand (Letland) – Franz Danksagmüller
(Duitsland) - 26 september Paul De Maeyer (België) – Michel Robert (Frankrijk)
- 12:30 P+R Oostakker vertrek Nostalbus
- 13:00 Heusden Frank Heye
- 14:00 Destelbergen Lotte Rohde
- 15:00 koffie met dessert in het Kasteel van Laarne
- 17:00 Laarne Maarten Verbiest u zal werk horen van blinde organisten uit de Spaanse renaissance: Antonio de Cabezón, Pablo Bruna en Francisco Correa de Arauxo
- 18:00 Kalken Urbain De Wilde en Frank Heye (vierhandig orgel)
- 18:45 receptie aangeboden door het bestuur van De Principaal in samenwerking met de orgelvereniging Kalken.
- 19:30 vertrek naar P+R Oostakker
Frank is natuurlijk geen onbekende voor Gent, het orgel en onze leden. Als titularis-organist van Heusden en Destelbergen en docent orgel aan de ‘GO kunstacademie Gent’ en de Stedelijke academie voor muziek, woord en dans in Oudenaarde is hij zeer actief in de streek. Wij herinneren ons het opgemerkte en schitterende concert met Vlaamse romantische orgelmuziek dat hij gaf voor de Principaal vzw op 2 april 2017.
programma
Charles-Marie Widor (Lyon, 21 februari 1844 – Parijs, 12 maart 1937)
Symphonie Op. 13 n° 2 – ré - Praeludium Circulare
- Pastorale
- Andante
- Salve Regina
- Adagio
- Finale
- Troisième Air
- Chaconne
- Quatrième Air Premier Menuet
- Cinquième Air Deuxième Menuet
- Air en Echo Fanfare
- Prélude ou Réveil de Chasseurs
- Chasse Flamande
- Repos de Chasse
- Retour de la Chasse
- Air ou Prélude
- Allegro
- Gracieusement I – Gracieusement II – Gracieusement I da capo
- Gavotte I – Gavotte II – Gavotte I da capo
- Fanfare – Air
- Menuet I – Menuet II – Menuet I da capo
- Allegro nr. II da capo
Na dit recital wordt u vergast op een receptie in de pastoriezaal.
4 concerten incl. programmaboekje: niet-leden € 22, leden € 20, of per concert € 5
Het orgel van de Sint-Antoniuskerk aan de Muide is klein, heel erg klein. Als men hoort hoe magistraal en groots het klinkt, springt het bescheiden formaat van het instrument nog meer in het oog. Tot zijn grote spijt is Chris geen familie van Abraham van den Kerckhoven.
Deze laatste was organist in de Brusselse Sint-Katharinakerk en tevens de “kamerorganist” van aartshertog Leopold Wilhelm van Oostenrijk. Er resten bijzonder weinig composities van zijn hand. Zijn oeuvre is ons enkel overgeleverd in een handgeschreven organistenboek, gedateerd in het jaar 1741 en gesigneerd door J.I.J. Cocquiel, een priester verbonden aan het kapittel van Zinnik (Soignies, Henegouwen). Chris brengt een fantasie (een vrije compositie) die de mooie cornet van dit orgel laat schitteren.
Abraham van den Kerckhoven (1618? – 1701)
Gisbert Steenwick (Arnhem 1642 – Kampen 1679)
Johann Gottfried Walther (Erfurt 1684 – Weimar 1748)
William Boyce (Londen 1711 – 1779)
Anoniem
Henry Heron (Londen 1738 – 1795)
Johann Gottfried Walther (Erfurt 1684 – Weimar 1748)
In Zele bezoeken we de Sint-Ludgeruskerk. De naam Antoon Fauconnier laat in orgelland meer dan een belletje rinkelen. Als adviseur, ontwerper, inspecteur en orgelconsulent was hij jarenlang verbonden aan het Vlaamse erfgoedbeleid rond orgels. Onder zijn impuls en kundige evaluatie werden vele orgels gerestaureerd en geherwaardeerd met schitterende wedergeboortes van muzikale hoogtepunten tot gevolg. Een van de accenten in zijn levenswerk was het miskende en vaak gehavende oeuvre van de orgelbouwersdynastie Van Peteghem die haar bakermat had in (jawel!) de Drabstraat in het centrum van Gent. De beroemde telgen van deze bijzondere familie waren actief over geheel Vlaanderen tot in Noord-Frankrijk en onderscheidden zich onder meer in het bouwen van “steengoede fluiten” zoals Antoon ons ooit toevertrouwde. Uiteraard is de betekenis van Van Peteghem niet te herleiden tot het bouwen van alleen maar fluiten. De hele opvatting van deze bijzondere instrumenten is op zich een uitgebreide studie waard. Alvast doen wij onze duit in het zakje door een excursie exclusief aan deze stijl te wijden. We zijn dus wat blij dat Antoon met zijn kennis en ervaring het Van Peteghem-orgel van Sint-Ludgerus in Zele wil presenteren aan onze groep. Na de beluistering van het hoofdorgel heeft Antoon naar het schijnt voor ons nog een verrassing in petto…
programmaop het Van Peteghem- Orgel
Nicolas De Grigny (Reims 1672 – 1703)
Abraham van den Kerckhoven (Brussel 1619 – 1701)
François Couperin (Parijs 1668 – 1733) uit “Messe pour les Convents”:
François D’Agincour (Rouen 1684 – 1758)
François Couperin(Parijs 1668 – 1733) uit “Messe pour les Convents”
op het Klop-orgel
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750) uit het “Orgelbüchlein”:
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Sint-Lievens-Houtem is een gemeente met een rijke geschiedenis. De bedevaart tot Sint-Livinus, die begraven werd in deze Sint-Michielskerk, leidde tot een massale jaarmarkt en toont ons een sacraal erfgoed met wortels tot in de 10de eeuw en unieke muurschilderingen.
Het prachtige Van Peteghem-orgel uit 1786 met twee klavieren wordt algemeen gezien als het pronkstuk van de kerk. Heel graag laten wij het bij deze gelegenheid horen onder de vingers van de getalenteerde master in de pianokunst en orgelstudente Veera Voordeckers.
Sebastian Aguilera de Heredia (Zaragosa 1561 – 1627)
Juan Cabanilles (Valencia 1644- 1712)
Francisco Correa de Arauxo (Sevilla 1584 – Segovia 1654)
Juan Cabanilles
Het orgel van Gijzegem is op zich al een bedevaart waard. De zeldzaam mooie klankkleuren van dit kunstwerk, in ere hersteld door de geniale oren en handen van Joris Potvlieghe blijven lang bij. Het uiterst vriendelijke onthaal door Etienne Biebaut en zijn kerkwerkersploeg draagt mee bij tot een onvergetelijke ervaring.
Vessela Dyakova is als Bulgaarse pianiste naar België gekomen om aan de academie van Dendermonde een uitstekende pianoklas uit te bouwen. Wie benieuwd is naar de invloed van de Balkan op muziek van Georg Muffat en Girolamo Frescobaldi en Johann Pachelbel, mag dit concert zeker niet missen.
Johann Pachelbel (Neurenberg 1653 – 1706)
Indien u interesse heeft om deel te nemen aan deze orgelexcursie, gelieve u aan te melden op www.deprincipaal.be/inschrijving.
Indien u meer info wilt of liever telefonisch inschrijft, kan u terecht bij dhr. Roland Van Liefferinge op 09/282 84 82. U kan ook een mailtje sturen naar excursies@deprincipaal.be. Let wel: uw inschrijving is pas definitief na overschrijving van het gepaste bedrag aan De Principaal. Vermeld in de mededeling a.u.b. uw naam en de naam van eventuele andere deelnemers voor wie u betaalt. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.
deelname alles incl. niet-leden € 40, leden € 38
Orgelmuziek bestaat al sinds de middeleeuwen en heeft zich sedertdien zeer breed ontwikkeld. Er zijn prachtige symfonische orgels en schitterende barokorgels. Het orgel biedt honderden mogelijkheden inzake klankkleuren en variatie. De wijze waarop klank zich voortplant in een kerkgebouw vraagt een speciale speelwijze en een gerichte expressie van de musicus. De cursus orgel voorziet in een opleiding speeltechniek met een comfortabele houding bij het manuaal- en pedaalspel. We leren kleine mankementen verhelpen, tongwerken stemmen en mooi registreren. Er wordt veel aandacht besteed aan interpretatie, literatuurstudie en improvisatie. Men kan hier ook ondersteuning vinden bij de zoektocht naar functionele muziek zoals voor uitvaarten en huwelijken. In dezelfde opleiding leert men naast de orgelles via het vak begeleidingspraktijk liederen begeleiden, harmonisaties maken, vlot van het blad spelen, eigen creaties maken en concerten geven. Wij leggen de link naar barokke basso continuo, volksmuziek en jazz. Soms begeleiden we aan de piano en voorzien we stille film van klank. Het vak algemene muziektheorie helpt ons onze eigen composities te maken. Paul De Maeyer heeft 30 jaar ervaring als orgelleraar, is concertorganist, begeleider en veelgevraagd als improvisator bij bijv. stille films. Hij maakt programma’s op maat van de leerlingen waarbij de creativiteit wordt aangesproken en ontwikkeld, en zorgt ervoor dat ieder zich thuis voelt aan het instrument. Christophe Goedvriend heeft als leraar algemene muziektheorie een coachingsplan om leerlingen jaarlijks een eigen compositie te laten maken. Daarnaast is hij als koordirigent regelmatig actief in Gent en omgeving. Kersten Cottyn is als lerares klavecimbel een vaste waarde in het concertleven, ook op het vlak van kamermuziek, met onder meer programma’s uit de middeleeuwen en de renaissance.
gratis toegang, programmaboekje € 5
Wie zich professioneel wil vervolmaken in de specialiteit van het orgelspelen, kan daarvoor terecht in de Kask-afdeling Conservatorium Gent in de Hoogpoort. De benaming conservatorium duidt tegelijk op het aspect muziekhogeschool en op het bewaren van de zachte waarde van de muziekbeoefening in de 19de-eeuwse betekenis: sterke ontwikkeling van technische mogelijkheden om tot een performante muzikale expressie te komen.
Vanaf 1830 ontstonden deze instellingen in onze contreien. Vele grote steden zoals Kortrijk, Oostende, Leuven en Mechelen hebben in navolging van deze grote traditie een muziekacademie die nu nog steeds conservatorium genoemd wordt. Het conservatorium kan bogen op een grote orgeltraditie met belangrijke orgelleraars zoals Joseph Tilborghs, Flor Peeters (die zijn lessen gaf aan het Cavaillé-Coll-orgel van de Sint-Niklaaskerk), Gabriël Verschraegen en Dirk Verschraegen.
Enkele studenten zetten ook nu nog de stap naar een intensieve, beroepsmatige beoefening van de orgelkunst. Zij worden in Gent begeleid door Ignace Michiels, organist aan de kathedraal van Brugge, vermaard concertorganist en docent orgel aan het Conservatorium van Gent. Naast de intensieve orgeltraining krijgen de studenten vakken zoals notenleer, geschreven harmonie, praktische harmonie en orgelbouw en -literatuur.
gratis toegang, programmaboekje € 5
In de aanloop naar de restauratie van het wereldberoemde Gentse orgel vergelijken we twee andere meesterwerken van dezelfde orgelbouwer, Cavaillé-Coll. We ondernemen een tweedaagse excursie op 28 en 29 juni naar Caen en Rouen in samenwerking met de Vrienden van de Sint-Niklaaskerk vzw.
deelname incl. vervoer, hotel en bezoeken: € 325
(niet inbegrepen in het jaarabonnement)
Tijdens de Gentse Feesten laten orgelstudenten de drie schitterende orgels van Sint-Stefanus (ook het zopas aangekochte koorgebedorgel gebouwd door Van Vulpen in Utrecht) spreken.
Zaterdag 20 juli en zondag 21 juli kunt u een audiovisuele presentatie over de ruimtelijke ontwikkeling van Gent met
live orgelmuziek bijwonen.
toegang € 8
Sint-Gerolf heeft niet alleen een mooie peperbus als toren, het is ook een kerk met een prachtige akoestiek. Ze huisvest twee recent gerestaureerde orgels, een unicum voor onze streken. Ingrid Buyl heeft ons tijdens de excursies al meermaals verrast met een boeiend romantisch orgelprogramma. Deze keer zet zij de namiddag in aan de fraaie reconstructie van het Mahauden orgel van Drongen.
Op het programma staat een kleine selectie uit:
L’organiste moderne, collection de morceaux d’orgue dans tous les genres Boléro de concert pour harmonium, adapté pour grand orgue par Julian Besset.
In Deurle treffen we Roland Van Liefferinge, onze inspirerende ondervoorzitter en coördinator van de excursies. Mirella Ruigrok is zo stilaan onze vaste huisbombardiste aan het worden.
De prachtige bombarde is een dubbelrietinstrument uit de renaissance, dat voorkomt in versies zoals sopraan (schalmei), alt en tenor. De klankontwikkeling van het instrument kent een grote uitstraling en komt feestelijk boven een orgelplenum uit.
programma
Heinrich Schütz (Köstritz 1585 – Thüringen 1672)
Lasst uns den Herren loben
Aller Augen warten auf dich
Melchior Vulpius (Wasungen 1560 of 1571 – Weimar 1615)
Christus, der ist mein Leben (1609)
Gotthard Erythräus (Straßburg 1560 – Altdorf 1617)
Vater unser im Himmelreich
zetting naar Giovanni Giacomo Gastoldi (1591) (Italië Caravaggio 1554 – ? 1609)
Geest van hierboven
zetting naar Michael Praetorius (1610) (Creuzburg, bij Eisenach 1571 – Wolfenbüttel 1621)
Waarom moest ik uw stem verstaan uit de 15e eeuw
zetting naar Michaël Praetorius (1609)
Nun bitten wir den Heilige Geist uit de 13e eeuw
Bartholomäus Gesius (1605) (Müncheberg 1562 – Frankfurt/Oder 1613)
Nun sich der Tag geendet
Heinrich Isaak in Forster’s Teutsche Liedlein 1539
zetting naar Claude Goudimel (1565) (Vaison of Besançon, +/- 1500) – Lyon 1572)
Der Abend kommt, die Sonne sich verdeckt
Psalmen uit Genève 1551
Johann Crüger (1653) (Guben 1598 – Berlijn 1662)
Jesus nimmt die Sünder an
Michel Praetorius
Es ist ein Ros entsprungen
Johann Crüger (1648)
Nun danket alle Gott van
In de Sint-Maartenskerk te Kortrijk speelt Bernadette Lammens.
Ze is een opmerkelijke muzikante. Haar bijzondere muzikale interesse is haar drijfveer om werken te studeren en als uitvoerder te communiceren, in de hoop de luisteraar te ontroeren door de intrinsieke schoonheid van een geniaal werk.
Na haar masterdiploma piano ging zij aan de slag als ingenieur, maar volgde gedurende vele jaren orgel bij Léon Kerremans en Joris Lejeune. Momenteel knoopt zij hier een vervolg aan in de orgelklas van Paul De Maeyer. Als vaste bewonderaar van grote pianisten zoals Severin Von Eckardstein reist zij regelmatig naar bijzondere en onvergetelijke concerten die in binnen- en buitenland plaatsvinden.
Felix Mendelssohn (Hamburg 1809 – Leipzig 1838)
Sonate Opus 65 nr. 1
Allegro moderato e serioso
Adagio
Andante recitativo
Allegro assai vivace
Maurice Duruflé (Louviers 1902 – Louvecinnes 1986)
Méditation
Prélude et Fugue sur le nom d’Alain Opus 7
Prélude: Allegro
Fugue: Andante
Dirk Blockeel studeerde regentaat talen aan de Normaalschool van Torhout.
Aan het conservatorium van Gent behaalde hij daarna acht eerste prijzen, waaronder contrapunt, fuga, orgel, klavecimbel en muziekgeschiedenis.
In zijn composities overwegen de kamermuziekwerken en het vocale.
Sinds 1992 is hij als organist-titularis verbonden aan de Kortrijkse Sint-Maartenskerk en sinds najaar 2017 ook aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk. In die centrumkerken organiseert hij met de Kortrijkse Orgelkring een jaarlijkse reeks orgelconcerten en kamermuziekuitvoeringen. Met de studie van de Bachs cantaten hield hij zich jarenlang bezig. Als leraar klavecimbel, orgel en als begeleider is hij verbonden aan de muziekacademies van Izegem en Harelbeke.
Hij verzorgt bijdragen over muziek, taal, poëzie en proza in het artistiek tijdschrift Ambrozijn. Dirk Blockeel is ook dichter. Zijn eerste bundel dateert van 2010.
Dirk Blockeel brengt in de Begijnkerk te Kortrijk werk van Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann, Krebs, Haydn, Abraham van den Kerckhoven, William Byrd, Sweelinck en iets van zichzelf.
Indien u interesse heeft om deel te nemen aan deze orgelexcursie, gelieve u aan te melden op www.deprincipaal.be/inschrijving. Indien u meer info wilt of liever telefonisch inschrijft, kan u terecht bij dhr. Roland Van Liefferinge op 09/282 84 82. U kan ook een mailtje sturen naar excursies@deprincipaal.be. Let wel: uw inschrijving is pas definitief na overschrijving van het gepaste bedrag aan De Principaal. Vermeld in de mededeling a.u.b. uw naam en de naam van eventuele andere deelnemers voor wie u betaalt. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.
deelname alles incl. niet-leden € 40, leden € 38
Het internationaal orgelfestival staat dit jaar in het teken van dialogen. Meerdere nationaliteiten spreken tot elkaar via het Forrest- en Flentrop-orgel van de Sint-Stefanus en zelfs via een middeleeuws portatieforgel. Op die manier wordt er ook een gesprek gevoerd dat zich verplaatst in de tijd. Het thema duidt zowel op de muzikale vorm van een dialoog in de orgelmuziek als op menselijke samenspraak en de wisselwerking tussen culturen, instrumenten en de menselijke interactie in het algemeen. Dialogen zijn een grote inspiratiebron voor het leven. Als we niets zeggen of naar niets luisteren, zitten we opgesloten in onze gedachten, maar als we onze oren en mond openen, kan er wederzijdse inspiratie groeien. Zo kennen wij de dialogen van Socrates in de geschriften van Plato als vorm om filosofische gedachten neer te schrijven. Bij een concerto dialogeert een solist met het orkest, in het theater is de dialoog de kracht die het stuk op gang brengt en houdt. Zelfs in een monoloog spreekt de acteur tot zichzelf of tot een denkbeeldige antagonist. De dialoog is op die manier eigenlijk de toonspraak van de kunst in het algemeen. Kunst vertelt ons iets en als wij luisteren, vindt de interactie plaats, al is het dan alleen maar in ons gemoed of ons hart. Daarom zal kunst nooit meetbaar zijn of in absolute termen becijferbaar. Ze is een zachte waarde en bevindt zich vaak in een klein hoekje. Vanuit dat hoekje kan er natuurlijk altijd een dialoog op gang komen… En hieruit komen soms grootse dingen tot stand.
Léon Kerremans is een van die exquise organisten die het orgel van binnen even goed kent als van buiten. Als adviseur en ontwerper van orgelrestauraties heeft hij een enorme ervaring opgebouwd in orgelbouw, wat onmiddellijk hoorbaar is aan de verfijnde registraties op zijn concerten. Daarnaast heeft hij een zwak voor gekke orgelmuziek als bisnummer. Men weze gewaarschuwd! We mogen ook niet onvermeld laten dat hij er zijn levenswerk van maakte om het fabuleuze Klais-orgel van de Sint-Servaaskerk van Schaarbeek vanuit een liefdevolle gedrevenheid bijna persoonlijk te adopteren, waardoor het zich permanent in een opperbeste staat bevindt. Léon heeft een buitengewoon grote kennis van de (onbekende) orgelliteratuur, het orgellandschap en respectvolle restauratiemethoden. Wij zijn zeer vereerd hem samen met zijn Poolse collega te mogen ontvangen voor het openingsrecital van het festival Dialogen van De Principaal.
Eugeniusz Wawrzyniak kwam na zijn opleiding in Polen naar Luik en Brussel studeren en begon in Charleroi zijn muzikale leven verder uit te bouwen met een lespraktijk en een indrukwekkende internationale carrière als solist en kamermusicus.
Sinds 1990 is Eugeniusz Wawrzyniak titularis organist aan de Notre Dame de Miséricorde te Marchienne-au-Pont. Hij geeft les orgel en piano aan het “Atelier Musical” in Manage.
Als voorzitter van de muzikale vereniging “Concerto” animeert hij het cultureel leven in de streek van Charleroi en organiseert hij in het kader van het festival “Automne Musical de Marchienne” concerten voor kamermuziek, orgel en koor.
programma
Flentrop-orgel
Ludwig van Beethoven (Bonn 1770 – Wenen 1827)
Drei Stücke für Flötenuhr, WoO 33
Girolamo Frescobaldi (Ferrara 1583 – Rome 1643)
Bergamasca
(Solo: Léon Kerremans)
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Preludium en Fuga d-moll, BWV 539
(Solo Eugeniusz Wawrzyniak)
Flentrop-orgel en Forrest-orgel
Léon Boëllmann (Ensisheim 1862 – Parijs 1897)
Suite Gothique
Forrest-orgel
Johann Pachelbel (Neurenberg 1653 – 1706)
Canon Transcriptie voor 4 handen en 2 voeten bij Maurizio Machella
Denis Bédard (° Quebec 1950)
Danse (4 handen en 4 voeten)
Rayner Brown (Des Moines, Iowa 1912 – Los Angeles 1999)
Veni Creator Spiritus (4 handen en 2 voeten)
Sergei Rachmaninoff (Novgorod 1873 – Beverly Hills 1943)
Vocalise op. 34 n° 14
Transcriptie voor 4 handen en 2 voeten bij Robert Cundick
Albert Renaud (Parijs 1855 – 1924)
Toccata in d-klein op. 108 n° 1
(Solo Eugeniusz Wawrzyniak)
John Philip Sousa (Washington D.C. 1854 – Reading, Pensylvania 1923)
The Stars and Stripes Forever
Transcriptie voor 4 handen en 2 voeten bij Raymond en Elizabeth Chenault
Heeft u reeds bekende orkestwerken van Ravel of Rossini op orgel gehoord?
Orgelduo Jan Peter Teeuw en Marien Stouten blazen een oude Engelse traditie nieuw leven in. Tot ver in de twintigste eeuw was het gebruikelijk om grote orkestwerken voor orgel te bewerken. In navolging van hun Britse voorgangers klommen Teeuw en Stouten in de pen en maakten een aantal spectaculaire arrangementen van klassieke meesterwerken. Ditmaal niet voor twee, maar voor vier handen!
“Er worden niet zoveel vierhandige orgelconcerten gegeven,” aldus Jan Peter Teeuw. “En de meeste nummers van ons programma worden zelden of nooit op orgel uitgevoerd, terwijl dat juist zo geweldig klinkt. We willen de bezoekers laten horen dat het orgel, dat vaak een ‘duf’ imago heeft, ook heel verrassend en verfrissend kan klinken.” Waan u voor de gelegenheid in een echte Engelse town hall en beluister Ravels Pavane pour une infante défunte of Rossini’s ouverture L’Italiana in Algeri.
programma
Vierhandig (Forrest)
Edward Elgar (Broadheath 1857 – Worcestershire 1934)
Pomp and Circumstance March No. 4
arr. J.P. Teeuw
Georges Bizet (Parijs 1838 – Bougival 1875)
Minuet uit l’Arlésienne Suite No. 1
arr. M. Stouten
Vierhandig (Flentrop)
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Wer nun den lieben Gott last walten
arr. J.P. Teeuw
Joseph Haydn (Rohrau 1732 – Wenen 1809)
Allegretto uit Die Schöpfung
arr. J.P. Teeuw
Twee orgels
Jan Peter Teeuw
Concerto in G
Georg Friedrich Händel (Halle an der Saale 1685 – Londen 1759) Allegro uit Orgelconcerto No. 6
Vierhandig (Forrest)
Wolfgang Amadeus Mozart (Salzburg 1756 – Wenen 1791)
Ouverture uit Die Zauberflöte
Denis Bédard (° Quebec 1950)
Variations sur un theme originale
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Largo uit Concert in D, BWV 1046
arr. J.P. Teeuw
Camille Saint-Saëns (Parijs1835 – Algiers 1921)
Bacchanale
arr. H.U. Hielscher
Ilze Bertrand is specialist in oude muziek. Met onderscheidingen uit de conservatoria van Den Haag en Boulogne, treedt ze regelmatig op in prachtige programma’s.
Voor de gelegenheid van het dialogenfestival werkt zij samen met Franz Danksagmüller. Deze Oostenrijkse kunstenaar combineert muziek met historische instrumenten met klassieke instrumentale ensembles en live elektronica. Hij zoekt onder meer ook naar manieren om data als het startpunt voor een muzikale reis te gebruiken. Hij was eerst organist aan de kathedraal van Sankt Pölten en sinds 2005 is Franz Danksagmüller als professor verbonden aan de Musikhochschule Lübeck.
programma
Ilze Bertrand
Consonanze stravaganti (Valenciennes 1548 – Napels 1614)
Capriccio sopra re fa mi sol Giovanni de Macque
Capricietto
Ilze Bertrand en Franz Danksagmüller
Jan Pieterszoon Sweelinck (Deventer 1562 – Amsterdam 1621)
Onder een linde groen
alternatim with improvisations between the verses
Ilze Bertrand – organetto
anoniem, Codex Rossi 14de eeuw
Lucente stella
Gherardello da Firenze (Firenze ca. 1320/1323 – 1362/1363)
Per non far lieto
Franz Danksagmüller
Improvisatie
Ilze Bertrand en Franz Danksagmüller
anoniem, Codex Faenza 15de eeuw
Kyrie alternatim with improvisations
Franz Danksagmüller
Improvisatie
Franz Danksagmüller (*1969)
AlabasterLichtWand
Ilze Bertrand
Johann Gootfried Walther (Erfurt 1684 – Weimar 1748)
Concerto del Signor Telemann (c-moll)
Adagio – allegro – adagio – allegro
Franz Danksagmüller
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Präludium und Fuge D-Dur BWV 532
Paul De Maeyer en Michel Robert sluiten “une alliance franco-belge” en vergasten u op een “estafette des improvisateurs”. De twee orgels van de Sint-Stefanuskerk gaan in duel, het komt ongetwijfeld tot een clash van orgelstijlen, maar evengoed tot een inspirerende dialoog.
één concert niet-leden € 12, leden € 10
abonnement voor het festival niet-leden € 40, leden € 30
Michel Robert en Paul De Maeyer
Prélude improvisé « alternatim »
Paul De Maeyer
Adriaen WILLAERT (Rumbeke 1490 – Venetië 1562)
Ricercare
Michel Robert
Johann Pachelbel (Neurenberg 1653 – 1706 )
Chaconne en ré mineur
Paul De Maeyer
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Prélude et fugue en mi mineur
Michel Robert en Paul De Maeyer
Eugène Gigout (Nancy 1844 – Parijs 1925)
Grand chœur dialogué
Dialogue à trois orgues « Ricercare néo colombien… »
Michel Robert
Louis Vierne (Poitiers 1870 – Parijs 1937)
Carillon de Westminster (Hommage à Notre-Dame de Paris)
Paul De Maeyer
Paul De Maeyer ( (Halle 1964)
Carillon Gantois
Michel Robert en Paul De Maeyer
Léon Boëllmann (Ensisheim (Elzas) 1862 – Parijs 1897)
Suite gothique
Lotte Rohde is als student van Frank Heye flink aan het vorderen in de orgelstudie.
Het orgel in Destelbergen werd oorspronkelijk gebouwd door Petrus Van Peteghem voor de kerk van Sint Jacob op den Coudenberg te Brussel. Doordat de algemene regeringsraad van het Oostenrijks bewind zich wilde huisvesten in de gebouwen van de abdij, werd deze prompt opgeheven. In 1786 kocht de parochie van Destelbergen het orgel dat geplaatst werd in de net gebouwde kerk. Het instrument werd in 1885 getransformeerd door Charles Anneessens. Er werden twee zijtorens toegevoegd en het instrument beschikte toen over 2 klavieren en een pedaal, en had een pneumatische tractuur. Er werden ook een aantal speelhulpen toegevoegd. In de periode 1995 – 1996 werd het orgel voor een tweede maal grondig gereinigd, uitgebreid en volledig herintoneerd door Etienne De Munck uit Sint-Niklaas. In 2003 werd een fagot 16’ bijgeplaatst in het pedaal en in 2014 werd de oude elektronica uit de jaren ’50 vernieuwd. Het orgel beschikt thans over een Setser combinatie met generale crescendo van de Laukhuff Laukov uit Duitsland.
programma
Johann Sebastian Bach (Eisenach, 21 maart 1685 – Leipzig, 28 juli 1750)
Orgelbüchlein: Das alte Jahr vergangen ist (BWV 614)
Dieterich Buxtehude (Helsingborg of Oldesloe, ca. 1637 – Lübeck, 9 mei 1707)
Praeludium, Fuge und Chaconne (BuxWV 137)
Jean Langlais (La Fontenelle, Ille-et-Vilaine, 15 februari 1907 – Parijs, 8 mei 1991)
Mosaïque, vol. 3
V. Pax (1977)
Eugène Gigout (Nancy, 23 maart 1844 – Parijs, 9 december 1925)
10 Pièces pour orgue:
IV. Toccata (1890)
Het orgel van de Sint-Machariuskerk van Laarne werd gebouwd door Lenglet in 1672 en werd gerestaureerd in 1982 door orgelbouw Verschueren uit Heyhuysen. Het is een karaktervol instrument met een strenge oude stemming, waardoor de oude muziek zeer zuiver klinkt. Maarten Verbiest is blind geboren en heeft zich ontwikkeld tot een voortreffelijk musicus. De manier waarop blinden omgaan met het studeren van muziek is uiterst boeiend maar evenzeer indrukwekkend: eerst wordt de partituur omgezet in braille (in dit geval door vader Dirk), dan wordt de partituur stem voor stem gememoriseerd, om daarna als geheel opgeslagen te worden op de “harde schijf” van een kolossaal geheugen. Alle details die niet in de noten geschreven staan, zoals interpretatieaanwijzingen en registraties, moeten evenzo in het geheugen geprent worden en geïntegreerd in het “grote klankplan”.
programma
Pablo Bruna (Daroca, Spanje 22 juni 1611 –Daroca , Spanje 27 juni 1679)
Obra de falsas de 6 tono
Antonio de Cabezon (c. 1510 – Madrid, 26 maart 1566)
Differecias sobre il Canto llano del Caballero
Francisco Correa de Arauxo (Sevilla, gedoopt 16 september 1584 – Segovia, oktober 1654)
Tiento pequeño y facil de septimo tono
Pablo Bruna (Daroca, Spanje 22 juni 1611 –Daroca , Spanje 27 juni 1679)
Tiento de medio Registro de mano derecha de 1 tono
Juan Cabanilles gedoopt te Algemesi, Valencia, op 6 september 1644 – 29 april 1712)
Tiento 2o tono por G Sol Re Ut
Urbain De Wilde is organist van Zaffelare en Kalken en een bevlogen studax met telkens weer zeer grote concertprogramma’s op de lessenaar. De grootste orgelliteratuur passeert zijn ogen en vingers en hij weet er op regelmatige tijdstippen smaakvolle concerten mee neer te zetten. Samen met Frank vormt hij een duo dat vierhandige orgelmuziek neerzet tot besluit van deze boeiende orgeluitstap.
programma
Urbain De Wilde
Franz Schmidt (Pressburg, 22 december 1874 – Perchtoldsdorf, 11 februari 1939)
Toccata für orgel (1924)
Frank Heye en Urbain De Wilde (vierhandig)
Wolfgang Amadeus Mozart (Salzburg, 27 januari 1756 – Wenen, 5 december 1791)
Sonate in F (transcriptie Ernst Duisberg)
Allegro
Urbain De Wilde
Ludwig Thiele (Quedlinburg, Duitsland 18 november 1816 – Berlijn, Duitsland augustus 1848)
Finale (uit Thema mit Variationen in As-Dur)
Frank Heye en Urbain De Wilde (vierhandig)
Maurice Ravel (Ciboure, 7 maart 1875 – Parijs, 28 december 1937) Boléro (transcriptie Hans Uwe Hielscher)
Indien u interesse heeft om deel te nemen aan deze orgelexcursie, gelieve u aan te melden op www.deprincipaal.be/inschrijving. Indien u
meer info wilt of liever telefonisch inschrijft, kan u terecht bij dhr. Roland Van Liefferinge op 09/282 84 82. U kan ook een mailtje sturen naar excursies@deprincipaal.be. Let wel: uw inschrijving is pas definitief na overschrijving van het gepaste bedrag aan De Principaal. Vermeld in de mededeling a.u.b. uw naam en de naam van eventuele andere deelnemers voor wie u betaalt. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.
deelname alles incl. niet-leden € 40, leden € 38
Jan Vermeire ontpopte zich benevens zijn bevlogen engagement als koorleider, als een van onze nationale orgelsterren die regelmatig de wereld afreist om opgemerkte producties met het orgel neer te zetten. Als student van Hubert Schoonbroodt heeft hij een bijzondere vorming gekregen in oude muziek en de diverse technieken die hiermee samengaan, wat hem een heel brede kijk heeft gegeven op de orgelcultuur, een grote kwaliteit, waarvan zijn programma’s steeds getuigen. Zijn interesse voor en expertise inzake orgelbouw blijven door een zeer actieve concertpraktijk steeds verder aangroeien.
Johan Van Neste studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven waar hij laureaat werd voor hoorn en kamermuziek. Om zich nog verder te vervolmaken trok hij hierna naar het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel waar hij het Hoger Diploma Hoorn behaalde.
Als hoornist was hij van 1985 tot 2012 verbonden aan het Symfonieorkest.Vlaanderen. Sindsdien werkt hij enkel nog als free-lance hoornist bij o.a. Brussels Philharmonic, De Filharmonie, Het Nationaal Orkest van België, De Belgische Kamerfilharmonie (Casco Phil), European Philharmonia, Prima La Musica, Orchestre de Chambre de Wallonie…
Hier tekenen Jan en Johan voor een regelrecht Sint-Hubertusprogramma waarbij gekozen wordt voor de uiterst karakteristieke en onvergetelijke klank van een echte jachthoorn die ons doet dromen van feestelijke evenementen tijdens het wildseizoen op het platteland.
Programma
Fanfare de Chasse
La Saint Hubert – Adieux au Chateau de la Forêt
Samuel Scheidt(1587-1654)
Niederlandisch Liedgen. Cantio Belgica „Ach du feiner Reuter“
Michel Richard Delalande (1657-1726)
Concert de Trompe – Symphonies pour les soupers du Roy
Fanfare de Chasse
La Dampierre
Jean-Baptiste Lully (1632-1687)
La Marche Triomphale (Thésée)
Fanfare de Chasse
L’Adieu des Maîtres
Guillaume Lasceux (1740-1831)
Grand Jeu, mouvement de chasse
Josse-François-Joseph Benaut (1741-1794)
Cornemuse ou les Bergers de Flandre
Offertoire
Jean-Joseph Mouret (1682-1738)
Suite de Symphonies mêlées de Cors de Chasse
Guillaume Lasceux (1740-1831)
Grand Jeu, dans le goût de chasse
Gioachino Rossini (1792-1868)
Fanfare “Le rendez-vous de chasse”
toegang niet-leden € 12, leden € 10
De eerste zondag van de advent vormt traditiegetrouw een boeiende start van een nieuw kerkelijk jaar. Het Magnificat past hier als thema uitstekend. Tegelijk is het Magnificat een thema dat in de orgelcultuur een belangrijke rol speelt. Op oude orgelluiken staat langs de ene kant de engel Gabriël afgebeeld. Hij brengt aan Maria de boodschap dat zij zwanger is van de heilige Geest. Als antwoord heft Maria (afgebeeld op het orgelluik van de andere zijde) het Magnificat aan, dat meegezongen wordt door de “duizend monden” van de gelovigen, die gesymboliseerd worden door de honderden orgelpijpen. Geen wonder dat er zoveel componisten zijn die een Magnificat schreven voor het orgel. Het mooiste is uiteraard als het orgel afgewisseld wordt met gregoriaanse magnificatverzen: die worden dagelijks in alle slotkloosters tijdens alle officies van oudsher gezongen.
Joachim Kelecom was ooit medewerker van De Principaal en stond mee aan de wieg van de Vlaamse Orgeldagen. Daarnaast heeft hij zich ontwikkeld tot specialist van het gregoriaans. Hij is als docent verbonden aan het Gregoriaans centrum van Drongen en leidt een eigen Schola in Sint-Pieters-Leeuw. Met deze groep brengt hij een bijzonder programma speciaal voor het tijdeigen.
Luc Ponet is niet alleen orgeldocent aan de hogeschool, maar ook muziekinspecteur, festivaldirecteur, curator van belangrijke orgels in Limburg en Leuven en een van de beroemdste organisten van België. Zijn activiteitenpalmares is bijzonder rijk gevuld met een gigantische inzet voor het orgelpatrimonium, het opleiden van en kansen bieden aan jong talent. Daarnaast is hij internationaal actief als solist en organist in diverse, vaak erg originele bezettingen.
programma
• openingsverzen door de Schola
• orgelwerk
• 5 psalmen door de Schola, met na iedere psalm het bijho
rende orgelwerk
• hymne “Conditor alme” door de Schola
• orgelwerk
• Magnificat alternatim Schola en orgel
(modus VIII, ong. DO-groot)
• slotverzen door de Schola
• samenzang: Pater Noster
(intonatie op fa)
• slotwerk door orgel
toegang niet-leden € 12, leden € 10