Beste orgelliefhebber
We presenteren ons nieuw jaarprogramma met een schat aan informatie over de activiteiten van orgelkring “De Principaal” vzw uit Gent. U heeft ditmaal lang gewacht op deze publicatie, met als voornaamste reden dat beschikbare uren in het dagelijkse leven van veel van onze medewerkers steeds meer ingevuld geraken, terwijl er van hogerhand vooralsnog geen uren bijgemaakt werden in één etmaal.
Niettemin zijn wij vandaag trots u de gloednieuwe editie 2020 te mogen aanbieden.
Tijdens onze stilaan vermaarde orgelexcursies bezoeken wij steevast vier kerken waar we orgelmuziek beluisteren, door een organist die het (historische) orgel bespeelt in de ruimte waarvoor het orgel gebouwd is. Dat orgel is eigenlijk kostbaar erfgoed, want het kreeg vorm door kundige orgelmakers. Zij oefenen een eeuwenoud ambacht uit, waarbij verfijnde vormen van houtbewerking, metallurgie, mechanica, fysica, en de diepste muzikale inzichten in klankopbouw, samenstelling en constructie hand in hand gaan met ultiem meesterschap. Kortom een orgel als artefact behoort tot de zachtste waarden van onze samenleving, die niet altijd zo duidelijk zichtbaar of hoorbaar zijn.
Dat de orgelcultuur belangrijk is voor een streek, zal u ook merken aan de muziek die van oudsher voor de orgels werd geschreven. Vele historische figuren zoals de voorname Gentse componist Lieven Duvosel en Louis Vierne (Parijs) krijgen dit jaar van ons bijzondere aandacht. Het jaarlijks orgel- festival in september ontvangt kathedraalorganisten uit de vier windstreken aan de magistrale speeltafel van het Forrest-orgel in de Sint-Stefanuskerk van het Gentse augustijnenklooster.
De orgelwandeling vindt voor het eerst plaats in mei, waarbij we hopen op een glimp van de zonnegloed die typisch is voor de lente die volop zich heeft ontplooid.
Meer en meer krijgen wij als vereniging de indruk dat orgelmuziek mensen verbindt en inspireert tot vriendschap omdat deze ons samenbrengt rond schoonheid in muziek en architectuur. Diep van binnen hopen wij dat deze schoonheid en vriendschap zich mogen voortplanten in de verblijding van vele harten, waardoor de wereld opnieuw wat mooier, leefbaarder en uitnodigender wordt.
Indien u zich aangesproken voelt door de orgels die al deze schoonheid uitzingen en graag deelgenoot wordt van deze vreugde tijdens onze activiteiten, aarzelt u dan vooral niet om aan te sluiten als lid van onze vereniging, wat al mogelijk is voor de luttele som van 15 euro per jaar. Wie een lid aanbrengt ontvangt van onze voorzitter een speciaal geschenk. Wie dat wenst kan de werking extra steunen als principaalgenoot of met een jaarabonnement.
Indien u graag meewerkt aan de opbouw van de vereniging en de orgelcultuur waar zij voor staat, dan bent u van harte welkom bij onze ploeg van medewerkers.
Forrest-orgel, bouwjaar 1873, Jean Philippe Forrest uit Roeselare, restauratie in 2003 Pels en Van Leeuwen uit ’s Hertogenbosch (NL), 3 klavieren en pedaal, 36 registers, mechanische tractuur (Barkersysteem)
Laurens De Man is een van de beste jonge organisten uit Nederland.
Hij won verschillende eerste prijzen op orgelwedstrijden te Den Haag, Maassluis, Groningen, Freiberg en Berlijn. Hij sleepte de Jan Welmersprijs en, Sweelinckprijs in de wacht. Hij is ook een begenadigd pianist en kamermusicus.
programma
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- “Einleitung und Fuge aus der Kantate “Ich hatte viel Bekümmernis” für Orgel gesetzt von Franz Liszt” (1811-1886)
- “Adagio aus der vierten Sonate für Violine und Cembalo, Schluß von Franz Liszt”
- César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
- Grande Pièce Symphonique op. 17
- Andantino serioso — Allegro non troppo e maestoso
- Allegro non troppo e maestoso — Largement
- Andante — Allegro — Andante
- Richard Wagner (Leipzig 1813 – Venetië 1883)
- Siegfried-Idyll (arr. Edwin Lemare (1865-1934)
- Siegfried-Idyll (arr. Edwin Lemare (1865-1934)
- Olivier Messiaen (Avignon 1908 – Parijs 1992)
- Uit Livre du Saint Sacrament
- Prière après la communion
- Uit l’Ascension
- Transports de joie d’une âme devant la gloire du Christ qui est la sienne
- Uit Livre du Saint Sacrament
Toegang leden € 10, niet leden € 12
Raf Vandermeulen laat zijn publiek nooit onbewogen achter. Als directeur van de academie van Hamme is hij steeds actief gebleven in de orgelkunst.
Hij brengt ons de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach als één grote barokke meditatie voor lichtmis.
We houden van traditie en na het concert zijn er, in de prijs begrepen, pannenkoeken met koffie of warme chocolade.
De Goldbergvariaties van grootmeester Johann Sebastian Bach zijn veel meer dan een reeks speelse, lichtvoetige variaties over één en hetzelfde thema.
Op het titelblad staat vermeld “Klavieroefening, bestaande uit een aria met verschillende variaties voor klavecimbel met twee klavieren, gecomponeerd voor de liefhebbers ter verstrooiing van hun gemoed”. Bach kreeg deze opdracht van graaf Herman Carl von Keyserlingk. Als de graaf last had van slapeloosheid liet hij zijn in dienst zijnde klavecinist Johann Gottlieb Goldberg delen van de variatiecyclus spelen. Therapeutische muziek avant la lettre?
Los van deze anekdote en dat het indirect ook een liefdesverklaring is aan zijn vrouw Anna Magdalena, verbergt het ganse stuk een spirituele zoektocht van Bach. De negen canons in stile antico vormen de spirituele leiddraad naar het “hogere”, de verbinding met het Goddelijke, een kosmische oorsprong in getallen – muziek uitgedrukt.
Het Flentrop orgel is perfect uitgerust om de variaties in hun eigen sfeer en kleur tot hun recht te laten komen. Raf Vandermeulen zal u in deze korte stonde meevoeren in de wereld van top barokmuziek.
toegang leden € 12, niet leden € 15
(indien pannenkoeken gewenst reserveren via info@deprincipaal.be of 0478 444 320)
Om het orgel te leren bespelen, moet je niet alleen toetsen indrukken. We leren ook hoe de klank zich ontwikkelt in een kerk. Daarbij valt op dat de tonen soms langer of korter gemaakt moeten worden om mooi te kunnen klinken. De studenten leren ook luisteren naar zichzelf bij het kiezen van verschillende registercombinaties. Door naar elkaar te luisteren leren zij nieuwe muziek kennen en door het repertoire uit te voeren voor publiek, leert men het zelfvertrouwen te vergroten en om te gaan met plankenkoorts. Om jezelf te wapenen tegen de overmatige stress van optredens en de confrontatie met kritische luisteraars, moet je zoveel mogelijk in publiek spelen en daarbij volop je verhaal vertellen. De studenten van de orgelklassen van Academie de Kunstbrug en het Gentse Conservatorium zullen zichzelf overtreffen in een interactieve publieksgerichte presentatie.
website De Kunstbrug | website KASK |
toegang niet-leden € 12, leden € 10
22 u. Stille film The Gold Rush uit 1925 van Charlie Chaplin met orgel, Paul De Maeyer.
Charlie Chaplin, alias “The Tramp” gaat naar Klondike in Canada aangetrokken en meegesleept door de aldaar allesoverheersende goudkoorts. Iedereen gaat er op zoek naar het edelmetaal in de bodem van het besneeuwde gebied. Na vele avonturen en omzwervingen eindigt de film met een hilarisch hoogtepunt.
Het wordt op 20 juli ongetwijfeld een amusante avond met Paul De Maeyer aan het magistrale Forrest-orgel van Sint-Stefanus met maar liefst acht 8 voeten, 3 strijkers een Vlaamse cornet en acht tongwerken verdeeld over drie manualen en pedaal.
een unieke belevenis met Paul De Maeyer aan het magistrale Forrestorgel van Sint-Stefanus met maar liefst acht 8 voeten, 3 strijkers een Vlaamse cornet en acht tongwerken verdeeld over drie manualen en pedaal.
Door de huidige maatregelen van de veiligheidsraad in verband met corona zijn de plaatsen in de kerk beperkt tot 75 personen met social distancing. Het dragen van een mondmasker is verplicht. Er zal ontsmettingsmiddel voorzien zijn aan de ingang van de kerk.
Om fysieke contacten te beperken en het aantal toegestane personen te kunnen handhaven vragen we om te reserveren op onze voorverkoop pagina. Aan de ingang hoeft u enkel je naam te vermelden.
reservatie verplicht via voorverkoop € 6
Sedert 2019 beschikt de Sint-Stefanuskerk van het augustijnenklooster van Gent over 3 mooie orgels.
Naast het indrukwekkend romantische hoofdorgel van Philippe Forrest gebouwd in 1873 op het dokzaal is er het verfijnde Flentrop-orgel in neo-barokstijl uit 1956. Het stond eerst in de doopsgezinde kerk in Enschede, daarna een jaar in de Bavo-kerk in Haarlem, vanaf 1972 in de Henry Le Boeufzaal in het Paleis voor schone Kunsten, waar het ingespeeld werd door Pierre Cochereau, om dan uiteindelijk in Gent terecht te komen.
De laatste aanwinst is een Van Vulpen-orgelpositief dat opgesteld werd in het koor met mooie fluiten 8′ en 4′, een pittige sesquialter als discant solostem en een mooi plenum gevormd door een 2′ en 1′.
Maarten Verbiest is geen onbekende in principaalkringen. Hij werd blindgeboren en ontpopte zich als een geweldige muzikant die op korte tijd zowel het pianospel als het orgelspel in de vingers kreeg.
Filip Van Lancker bespeelt deze beide instrumenten voortreffelijk!
Arina Tsytlianok studeert orgel aan het Conservatorium van Gent bij Paul De Maeyer, is componiste en was in een vorig leven zelfs pianobegeleidster van de slagwerklas van het Tsjaikovskyconservatorium van Moscou.
Dat een orgel een instrument is met een ruimtelijke werking, zullen we die dag geweten hebben.
De drie uitnemende muzikanten laten het orgeltrio van Sint-Stefanus horen in een driestemmig verhaal dat nog lang aan onze ribben zal blijven plakken. Hoe reageert de prachtige akoestiek van deze geweldige kerk in Italiaanse renaissancestijl op zoveel klankimpulsen vanuit drie orgels en zelfs op een simultaan improvisatie met de drie instrumenten? Dat zal u zelf kunnen horen als u komt luisteren. Wij reserveren alvast uw stoel als u inschrijft.
Fantastische muziek van Sweelinck, Bach en Boëllmann zal eveneens van alle kanten weerklinken op deze memorabele dag.
programma
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Preludium en Fuga in C BWV 547 (Arina Tsytlianok)
- Preludium en Fuga in C BWV 547 (Arina Tsytlianok)
- Tielman Susato (Soest, Duitsland 1500 – Antwerpen 1561)
- Canzona voor 3 orgels naar Tielman Susato arr. Paul De Maeyer
(Arina Tsytlianok, Filip Van Lancker, Maarten Verbiest)
- Canzona voor 3 orgels naar Tielman Susato arr. Paul De Maeyer
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Toccata in G BWV 916 (Maarten Verbiest)
- Toccata in G BWV 916 (Maarten Verbiest)
- Paul De Maeyer (Halle 1964)
(Arina Tsytlianok, Filip Van Lancker, Maarten Verbiest)
- Concertino giocoso voor 3 orgels
- Mystieke uren die lang nawerken…
Trio improvisatie met drie orgels rond thema’s van Léon Böellmann (Elzas 1862 – Parijs 1897) - Chaconne voor drie orgels
- Louis Vierne (Poitiers 1870 – Parijs 1937)
(Arina Tsytlianok)
-
- Naïades
- Naïades
-
- Paul De Maeyer (Halle 1964)
- “Groot raderwerk” herinnering aan de industriële revolutie
reservatie verplicht via voorverkooppagina € 10 leden, € 15 niet leden
Frank Heye is één van die Belgische organisten die alles speelt wat hij onder handen krijgt. En hij speelt dat niet zomaar eventjes, hij bouwt er steevast een boeiend verhaal rond. Op deze bewuste 23ste dag van de oogstmaand presteert hij het zelfs om van de ontiegelijk lastige toonaard fakruis klein, waar menig klavierspeler nachtmerries van krijgt, een thema te maken dat de weg opent naar grootse composities uit de orgelliteratuur.
De befaande GPS van Franck neemt het hier op tegen een al even richtinggevende sonate van de grote Max Reger (één van Franks specialiteiten en handelsmerken) en een verklanking van het rotsvaste geloof in de hemelse liefde als overwinning op de somberheid “Tu es Petra”. Het zal allemaal veel deugd doen in deze tijd van viruskransen, quarantaines en koffiedik kijken…
programma
thema: Fis-moll triptiek
De drie werken ademen een totaal verschillende esthetiek uit maar staan allen in Fis-moll.
Er zijn nog een paar gelijkenissen: ze beginnen alle drie in mineur en eindigen in majeur. Ze zijn drieledig, doch structureel totaal verschillend. Het fugathema op het einde van de Grande Pièce van Franck en het hoofdthema van de sonate van Reger hebben een karakteristieke anderhalve toon.
- César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
- Grande Piece Symphonique op. 17
- Grande Piece Symphonique op. 17
- Max Reger (Brand (Opper-Palts) 1873 – Leipzig 1916)
Erste Sonate fis-Moll op.33- Phantasie
- Intermezzo
- Passacaglia
- Henri Mulet (Parijs 1878 – Draguignan 1967)
Uit ‘Esquisses byzantines’- Tu es petra et portae inferi non praevalebunt adversus te
reservatie verplicht via voorverkooppagina € 10 leden, € 15 niet leden
Helemaal aan het eind van onze zomervakantie worden wij uitgenodigd om getuige te zijn van de voorbereidingen van een prachtig orgelexamen op het Gentse conservatorium met zeer gedreven jonge krachten. Muziek van zowel de kathedraal-impressionist Louis Vierne, de aartsvader van de Belgisch-Franse orgelromantiek Jacques Nicolas Lemmens als de ornitholoog en mysticus Messiaen staan op het menu. Arina en Lodewijk laten niets aan het toeval over en zetten hier letterlijk en figuurlijk hun beste beentje voor.
programma
- Jacques Nicolas Lemmens (Zoerle-Parwijs 1823 – Zemst 1881)
- Sonate Pascale
- Sonate Pascale
- André Laporte (Oplinter 1932)
- ‘De zeven manieren’
- ‘De zeven manieren’
- Arina Tsytlianok
- pavana
- pavana
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Nun komm der Heiden Heiland
- Nun komm der Heiden Heiland
- Louis Vierne (Poitiers 1870 – Parijs 1937)
- Naïades
- Cathédrales
- Olivier Messiaen (Avignon 1908 – Parijs 1992)
- Transport de Joie
reservatie verplicht via voorverkooppagina € 10 leden, € 15 niet leden
Beste orgelliefhebber
Om evidente redenen kunnen onze internationale gastorganisten van het kathedraalmuziekfestival niet naar Gent komen in september 2020.
Daarom schuiven wij deze mooie programmatie integraal op naar september 2021, een moment waarop wij allemaal hopen dat er betere tijden aanbreken.
Om u intussen niet op uw honger te laten zitten, zetten wij in september ons oogstfestival voort met puike organisten uit de Lage Landen.
Tot in september?
De voorzitter van De Principaal, Paul De Maeyer, opent op 3 september met een Bachconcert op het Flentrop-orgel.
programma
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
-
- Preludium en fuga BWV 541
- Koraal Nun danket alle Gott BWV 657
- triosonate nr 4 in mi klein BWV 528
- Preludium en fuga in a BWV 543
- Drie schublerkoralen
- wo soll ich fliehen hin BWV 646
- Komst du nun Jesu, vom Himmel herunter BWV 650
- Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ BWV 649
- Toccata en fuga in F BWV 540
- Preludium en fuga BWV 541
reservatie verplicht via voorverkooppagina € 10 leden, € 15 niet leden
Op 10 september brengt de cantor-organist van de Sint-Baafskerk te Aardenburg, Ad van de Wege, een virtuoos programma met Nederlandse orgelmuziek van Samuel de Lange, Berthold Tours, Johan Albert van Eyken, Hendrik Andriessen, Paul Chr. Van Westering, Jan Nieland en twee orgelintermezzi van hemzelf.
programma
- Samuel de Lange sr. (Rotterdam 1811 – aldaar 1884)
- Fantasie-Sonate Nr 3
- Allegro Moderato
- Adante religioso
- Recitativo
- Finale
- Fantasie-Sonate Nr 3
- Berthold Tours (Rotterdam, 1838 – London, 1897)
- Allegretto Grazioso
- Allegretto Grazioso
- Johan Albert van Eyken (Amersfoort, 1823 – Elberfeld, 1868)
- Andante Opus 13
- Andante Opus 13
- Hendrik Franciscus Andriessen (Haarlem, 1892 – aldaar, 1981)
- Premier Choral pour Orgue
- Premier Choral pour Orgue
- Paul Christiaan van Westering (Amsterdam, 1911 – Zandvoort, 1991)
- Variaties op een Bach thema
- Variaties op een Bach thema
- Ad van de Wege (Terneuzen, 1955)
- Twee orgelintermezzi over het Gezang ‘Aan wat op aarde leeft’
- Twee orgelintermezzi over het Gezang ‘Aan wat op aarde leeft’
- Jan Nieland (Amsterdam 1903 – Naarden 1963
- Toccata in a
reservatie verplicht via voorverkooppagina € 10 leden, € 15 niet leden
De organist van de abdij van Averbode Nils Hellemans brengt op 17 september werk van J.S. Bach, N. Bruhns, G. Böhm, A. Wammens, F. Peeters en J. Jongen
programma
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Toccata und Fuge in d moll (BWV 565)
- Toccata und Fuge in d moll (BWV 565)
- Nicolaus Bruhns (Schwabstedt, 1665 – Husum, 1697)
- Praeludium in e moll
- Praeludium in e moll
- Georg Böhm (Hohenkirchen (Thüringen), 1661 — Lüneburg, 1733)
- Vater unser im Himmelreich
- Vater unser im Himmelreich
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Pièce d’orgue (BWV 572)
- Schmücke dich, o liebe Seele (uit “Leipzicher Choräle” BWV 654)
- Ad Wammes (Vreeswijk 1953)
- Miroir – A.
- Miroir – A.
- Joseph Jongen (Luik 1873, – Sart, Jalhay 1953)
- Toccata (op. 104)
- Toccata (op. 104)
- Flor Peeters (1903 – 1986)
- Concertstuk (opus 52a)
reservatie verplicht via voorverkooppagina € 10 leden, € 15 niet leden
Paul De Maeyer sluit op 24 september de reeks af met improvisatieconcert op het Forrest-orgel.
programma
- Preludium, aria en allegro
- Waterlelies
- Orgelsonatine “De wind”
- Cirkels
- Tegenbewegingen
- Stoten
- Dansen met de weefgetouwen
- Drie Beeldende impressies
- Verbinding
- Afscheuring
- Verstilling
- Kroniek van een slingerweg
- Symfonietta pentatonica
-
- Tintinnabulum
- Carillon
- Toccata
-
reservatie verplicht via voorverkooppagina € 10 leden, € 15 niet leden
We starten in de Sint-Niklaaskerk te Gent en wandelen verder naar de Sint-Stefanuskerk. Paul Oyen verteld over de geschiedenis van beide kerken. Leerlingen van de Academie “De Kunstbrug Gent” brengen ons diverse werken op de verschillende orgels.
Historiek kerken
Sint-Niklaaskerk Gent
De kerk behoorde tot het patronaatsgebied van de St.-Pietersabdij. Ze werd gebouwd eind 11de – begin 12de eeuw. Sint.-Niklaas als patroonheilige van handelaars en schippers, in een periode waarin de handelsbedrijvigheid in de Gentse portus, aan beide zijden van de Leie, tot hoge ontwikkeling was gekomen. In de 13de eeuw werd de kerk in Romaanse stijl gesloopt.
Volgden 3 bouwcampagnes:
1. In het 1ste kwart van de 13de eeuw wordt de kerk in Vroeg-Gotische stijl gebouwd met 3 beuken en 4 traveeën
2. In het 2de en 3de kwart van de 13de eeuw het transept, de vieringtoren en het koor van 3 traveeën. Er wordt gebouwd met Doornikse kalksteen. In het begin van de 14de eeuw is de kerk voltooid. Ze werd het belangrijkste monument van de Scheldegothiek, geïnspireerd door de Franse Vroeg-Gothiek, maar met een sterk individueel karakter. Ze was bij uitstek de kerk van het patriarchaat en had bovendien nog een burgerlijke functie als wachtpost vóór de bouw van het belfort.
3. De 3de bouwcampagne gebeurde in de 15de eeuw met herbouwen van de kroonlijst en de borstwering van de toren en verder de uitbreiding van het koor met kapellen voor de gilden.
De Sint-Niklaaskerk is zowat de meest geteisterde kerk van Gent, voortdurend belaagd door storm en brand maar ook verwoestingen door de beeldenstormers in 1566 en 1578. Onder de Calvinistische republiek werd de toelating gegeven om de kerk te slopen. Na de terugkomst van de Spanjaarden in 1584 werd de kerk hersteld.
In de 17de eeuw kwam er nieuw kerkmeubilair en aankleding.
In 1673 scheurt de torenspits tijdens een storm en vervangen door de huidige stompe bedaking.
In 1681-1684 wordt het westportaal vernieuwd in barokstijl.
In 1789 bouwt men huisjes tegen de Noordzijde, later ook nog aan de Zuid- en Westzijde.
Tijdens het Franse bewind denkt het stadsbestuur aan een omvorming tot graanhalle.
De 19de eeuw wordt de eeuw van het eerherstel van de kerk, vanuit een vernieuwde belangstelling voor het Middeleeuws patrimonium van de stad. Bij de eeuwwisseling ontvouwt architect August Van Assche zijn grote urbanisatieplannen. Ze zijn nogal dogmatisch en voor de kerk wil hij terug naar het oorspronkelijke Vroeg-Gotische gebouw. Architect Geirnaert pleit in 1913 voor de restauratie van de kerk zondermeer en geen historische reconstructie. Uiteindelijk gaat men de juiste weg op met architect Bressers, met een degelijke restauratie op basis van een streng doorgevoerde archeologische studie. Dit is de grote verdienste van prof. Dr. F. De Smidt, gestart in 1960.
In de 1ste fase wordt de vieringstoren versterkt en opgeknapt tot 1967. Volgt dan tot 1973 de restauratie van het transept. In 1975 de werken aan het koor. De werken worden uitgevoerd door de gebroeders Vandekerckhove te Ingelmunster.
Sint-Stefanuskerk Gent
De Augustijnen vestigen zich in Gent in 1295 met de steun van de familie Borluut.
De kerk was aanvankelijk gebouwd in Gotische stijl en driebeukig.
Ten gevolge van de vernielingen tijdens de Beeldenstorm, waarbij de necropool van de familie Borluut verdween, werd de kerk herbouwd in Barokke stijl.
Hierbij kwam de Westbouw aan de Oostkant te liggen! De kerk met koor was dus niet langer naar het Oosten gericht.
In 1752 werd het interieur verfraaid en de zijbeuken verhoogd.
In 1838 branden middenbeuk en koor uit. De restauratiewerken gebeurden onder leiding van architect J.B. De Baets. Enkel de sobere bakstenen puntgevel met schouderstukken in typische laatgotische stijl bleef bewaard.
Interieur
Oorspronkelijk had het schip spitsboogvormige bovenlichten, sinds 1752 vervangen door vierkantige omlijste nissen voorzien van schilderijen die de 12 apostelen voorstellen, werk van A. Overdeput unit 1865.
De absis werd volledig herbouwd in neo-barokke stijl en overdekt met een halfrond koepelgewelf met casementen.De beelden van de heilige Stefanus, Augustinus en Monica zijn van broeder P. Venneman. De weinig geïnspireerde portiekaltaren zijn van K. Warrie. Hoofdaltaar met de Geboorte van Christus door A. Wulfaert uit 1847. Zijaltaren met Opdracht van Maria en Het Misoffer van de H. Tolentijn door G. De Craeyer. De 17de eeuwse preekstoel en communiebank in Barokstijl en biechtstoelen in Renaissancestijl uit de opgeheven kloosterkerk van de geschoeide Karmelieten. Het tochtportaal in neoclassicistische stijl door P. De Vigne-Ouyo. De portiek geschraagd door Ionische zuilen is verrijkt met nissen met de beelden van de H. Stephanus als paus en de H. Cyprianus. Bekroning met een houten balustrade.Het doksaal (1855) met orgel van 1873 gebouwd door Philippe Forrest. leerling van de befaamde orgelbouwer Cavaillé-Coll.
De kerk is een goed voorbeeld van de Eclectische stijl of het combineren van kenmerken van verschillende (neo)-bouwstijlen of kunststromingen tot een bevallig geheel. Aanleiding was het Historisme. De naam duidt op het retrospectieve karakter van de architectuur in de 19de eeuw. (auteur Paul Oyen)
reservatie verplicht via voorverkooppagina deelname gratis
programma
- Joseph Rheinberger
- uit de Sonate, opus 193
- Romanze uit Sonata, opus 142
- Hans-André Stamm
- Toccata alla celtica
- Jacques Lemmens
- Sonate Pascale
- Joseph Callaerts
- Intermezzo
- Flor Peeters
- Toccata, Fuga en Hymne op ‘Ave Maris Stella’
- Eugène Reuchsel
- Selectie uit ‘Promenades en Provence’
- Gabriel Dupont
- Méditation
- Jules Grison
- Toccata in f moll
Ignace Michiels is leraar aan het Brugse conservatorium, artistiek docent aan de hogeschool van Gent en gastdocent aan Wheaton College te Chicago. Sinds 1991 is hij titularis-organist van de Sint-Salvatorskathedraal van Brugge. Ignace Michiels concerteert in zowat alle continenten en maakte naast cd-producties ook opnames voor radio en televisie. Zopas maakte hij een opname met het volledige orgeloeuvre van de Belgische componist André Laporte. In 2009 werd hij bekroond met de jaarlijkse prijs van de Stedelijke Culturele Raad Brugge.
TICKETPRIJZEN: 10 euro (volwassen), 5 euro (jeugd 12-26j), gratis (kinderen 0-12j)
RESERVEREN: Om een ticket te reserveren, stuur een mailtje naar info@bachconcerts.be
bijwonen van het concert is niet begrepen in het Principaal abonnement.
meer info over Gentse Orgels Ontsloten
Orgelconcert door Michael De Geest 6 oktober 2020 om 21 u.
Sint-Niklaaskerk te Gent.
programma
- Jean-Adam Guilain
- Suite du deuxième ton
- Georg Muffat
- Apparatus musico-organisticus: Toccata I
- Girolamo Frescobaldi
- Canzona Quarta uit Secondo libro di toccate, canzoni, …
- Dietrich Buxtehude
- Preludium, Fuga en Ciaconna in C (BuxWV 137)
- Ciacona in e (BuxWV 160)
- Passacaglia in d (BuxWV 161)
- Jean-François Dandrieu
- Suite I. Pièces en D uit ‘Premier Livre de Pièces d’Orgue’: Offertoire pour le Jour de Pâques “O filii et filiæ”
Michael De Geest werd in 1982 geboren in Eeklo. Hij is de zoon van Edward De Geest, ere-organist-titularis van de Gentse Sint-Baafskathedraal. Hij studeerde orgel bij Ignace Michiels aan het Gentse Conservatorium. Enkele van zijn inspirerende docenten waren Daniel Gistelinck (harmonie en contrapunt), Marc Michael De Smet (koor en kamermuziek) en Hans Lamal (improvisatie). Michael bracht reeds recitals in Duitsland, Nederland, Frankrijk, Engeland, Denemarken, Hongarije en Japan. In kamermuziekverband speelt Michael samen met hoboïste Dagmar Robben, tevens zijn echtgenote. Hij is ook lid van het ensemble Fuga Temporis.
In januari 2010 werd Michael aangesteld als organist van de Gentse Sint-Niklaaskerk, waar hij sinds 2011 ook instaat voor de organisatie van thematische orgelconcerten waaronder hommages aan verschillende barokcomponisten. Vanuit deze indrukwekkende kerk met zijn prachtige barokke Flentrop orgel blijft Michael zich verder toeleggen op de barokmuziek, met een groot hart voor het orgelwerk van componisten als Buxtehude, Böhm, Frescobaldi, Couperin en uiteraard Bach.
TICKETPRIJZEN: 10 euro (volwassen), 5 euro (jeugd 12-26j), gratis (kinderen 0-12j)
RESERVEREN: Om een ticket te reserveren, stuur een mailtje naar info@bachconcerts.be
bijwonen van het concert is niet begrepen in het Principaal abonnement.
meer info over Gentse Orgels Ontsloten
Orgelconcert door Leon Bierens, m.m.v. Zeger Vandersteene (zang)
vrijdag 9 oktober 2020 om 21u in de OLV-Sint-Pieterskerk te Gent.
programma
- Andrew Carter (1939-)
- Gospel Fanfare
- Pierre-Joseph Leblan (1711 – 1765)
- Vivace (uit ‘Livre de clavecin’, Gent, 1752)
- François Couperin (1668 – 1733)
- Gloria uit de Messe à l’Usage ordinaire des Paroisses pour les Fêtes solennelles
- Johann Sebastian Bach (1685-1750).
- Toccata & koraal Wir glauben all einen Gott (BWV 565 & 1098)
- Andrew Carter (1939-)
- Offertory
- Andrew Carter (1939-)
- Gregoriaanse hyme Veni Creator Spiritus wordt afgewisseld met een orgelbewerking
- Johann Kuhnau (1660-1722)
- Strijd tussen David en Goliath in 8 taferelen (Biblische Sonate nr.1)
- Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Orgel & zang Wer nur den lieben Gott lässt walten, … Wer Gott, dem Allerhöchsten, traut, der hat auf keinen Sand gebaut (BWV 93)
- No Time for Caution uit Interstellar
- Filmmuziek van Hans Zimmer (1957-)
TICKETPRIJZEN: 10 euro (volwassen), 5 euro (jeugd 12-26j), gratis (kinderen 0-12j)
RESERVEREN: Om een ticket te reserveren, stuur een mailtje naar info@bachconcerts.be
bijwonen van het concert is niet begrepen in het Principaal abonnement.
meer info over Gentse Orgels Ontsloten
Orgelconcert door Paul De Maeyer
16 oktober 2020 om 21u in de Sint-Stefanuskerk te Gent
programma
- Jacques Nicolas Lemmens (Zoerle-Parwijs 1823 – Zemst 1881)
- Fanfare, cantabile en prière
- César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
- Pièce héroïque
- Louis Vierne (Poitiers 1870 – Parijs 1937)
- Clair de lune
- Flor Peeters (1903 – 1986)
- Concert piece opus 52a
- Paul De Maeyer (Halle 1964)
Een orgelsonate met Haiku’s voor Francis Beaufort in de hoop dat hij ons kan helpen met de Corona weg te blazen Improvisatie
Haiku’s voor de orgelsonate- tempestoso energico
Haren in de war
Hinderlijk voor de ogen
Rookpluimen en stof - sollevato dal vento
Flapperend kleedje
Met mij vliegt mijn paraplu
Beweeg moeilijk voort - prestissimo volante
Tegen windkracht tien
Gekuifde golven op zee
Ontwortelde boom
- tempestoso energico
- Charles-Marie Widor (1844 – 1937)
- Allegro uit de 6e symfonie voor orgel
- Louis Vierne (Poitiers 1870 – Parijs 1937)
- Finale uit de 1e symfonie voor orgel
Paul De Maeyer is een internationaal gereputeerd Belgisch concertorganist. Hij wordt regelmatig gevraagd voor zijn levendige improvisaties en originele programma’s. Daarnaast werkt hij als docent creatieve orgel – en klaviercultuur voor de Academie De Kunstbrug van Gent in de Gentse Sint-Niklaaskerk. Hij laat zich inspireren door historische instrumenten en zoekt voortdurend naar vernieuwing in kleuren, bezettingen en combinaties met andere kunsten.
TICKETPRIJZEN: 10 euro (volwassen), 5 euro (jeugd 12-26j), gratis (kinderen 0-12j)
RESERVEREN: Om een ticket te reserveren, stuur een mailtje naar info@bachconcerts.be
bijwonen van het concert is niet begrepen in het Principaal abonnement.
meer info over Gentse Orgels Ontsloten
Het geweldige concert met Bart Verheyen (docent Koninklijk Conservatorium Antwerpen) vorig jaar zindert nog na. In 2020 speelt hij opnieuw aan het wondermooie romantische Forrest-orgel een programma speciaal gewijd aan werk van Lieven Duvosel.
Deze Gentse toondichter was in zijn tijd al beroemd in de vakwereld voor zijn grote artistieke scheppingskracht als romanticus. Zijn talent werd ontdekt dankzij de piano in het café chantant van zijn stiefmoeder. Hij werd op 12-jarige leeftijd toegelaten op het Conservatorium te Gent, leerde er componeren voor koor, orkest en orgel (meer dan 350 opusnummers) en later studeerde hij onder meer in Parijs bij Widor (orgel).
Duvosel was ook een van die grote Vlaamse figuren die de massazang op grote bijeenkomsten kon aansturen en bezielen. Zijn bekendste werk is wellicht wel de Leiecyclus uit 1925. Organist Bart Verheyen (°1986, Lier) zet zich schrap voor de uitvoering van deze boeiende en onterecht onbekende Vlaamse muziek. Hij brengt ook het onvergetelijke tweede Choral van Franck en eigen bewerkingen van liederen van Fauré (de leermeester voor compositie van Duvosel). Bart voltooit momenteel zijn master orgel bij Joris Verdin, hij is artistiek leider van het Orpheus Organ Festival en blijft intussen belangrijke muziekprijzen op zijn palmares schrijven.
programma
- Lieven Duvosel (Gent 1877 – Sint-Martens-Latem 1956)
- Levensschets voor orgel – praeludium, choral en fuga (1937) opgedragen aan Flor Peeters
- Passacaglia en Fuga voor groot orgel (1950), opgedragen aan de heer en mevrouw H. De Hovre – Walraet
- César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
- Deuxième Choral
- Deuxième Choral
- Gabriel Fauré (Pamiers 1845 – Parijs 1924)/arr. Bart Verheyen (°1986)
- Trois Mélodies
- Trois Mélodies
- Lieven Duvosel (Gent 1877 – Sint-Martens-Latem 1956)
- Drieluik voor groot orgel – praeludium, scherzo en fuga (1954), opgedragen aan Albert de Klerk
inkom € 10 (reservatie verplicht via JoBeBy@gmail.com)
Dit concert is begrepen in onze abonnementen, inschrijven is verplicht omwille van de covid-19 maatregelen.
- Drieluik voor groot orgel – praeludium, scherzo en fuga (1954), opgedragen aan Albert de Klerk
Orgelconcert door Nicolas De Troyer
vrijdag 23 oktober 2020 om 21u in de Sint-Baafskathedraal te Gent
Programma volgt
- Jehan Alain (1911-1940): Première Fantaisie
‘Alors au Ciel lui-même, je criai pour demander comment la destinée peut nous guider à travers les ténèbres.
Et le Ciel dit : “Suis ton aveugle instinct. ’ (Omar Khayyam)
- J.S. Bach (1685-1750): Erbarm dich mein, o Herre Gott BWV 721
- Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847): Variations sérieuses 54 (orgelbewerking: Reitze Smits)
- Jean-Louis Florentz (1947-2004): uit Laudes 5:
- Prière pour délier les charmes
- Harpe de Marie
- Maurice Duruflé (1902-1986): Suite op. 5
- Prélude
- Sicilienne
- Toccata
Beste orgelliefhebber
Door de evolutie van de covid-19 pandemie en de maatregelen van de overheden zijn we verplicht onze concerten voor 2020 on hold te plaatsen.
Van zodra de situatie concerten terug mogelijk maakt hopen we jullie te verwelkomen op onze evenementen.
Bestaat er een mooier requiem dan dat van Maurice Duruflé? Wij weten het niet, maar we zijn absoluut fan! Rond de eeuwenoude basis van de gregoriaanse dodenmis weefde deze geweldige orgelcomponist een neomodaal meesterwerk dat stoelt op de grote Franse traditie, waarbij de traditie op een zeldzaam organische manier samengaat met een moderne evolutie van een zich ontwikkelend harmonisch vernuft. Voor deze mis heeft men alleen zangers en een romantisch orgel nodig. Het resultaat is een beklijvend stuk dat niet zomaar uit je gemoed verdwijnt als je het eens hebt leren kennen.
Sinterklaasfestival voor en door kinderen met als centrale gast Sinterklaas zelf. Samenzang van sinterklaasliedjes ondersteund door het aanzingkoor verbonden aan de Sint-Bernadettekerk in Sint-Amandsberg begeleid aan drie kerkorgels door Jo Demeester en Paul De Maeyer.
Sinterklaas vertelt in hoogst eigen persoon over zijn spannende tochten langs de daken en de fratsen van Zwarte Piet die plots wit werd. Wie wil weten waarom dat zo was, moet zeker komen luisteren naar het bloedstollende verhaal. Uiteraard krijgen alle kinderen die komen meezingen voor Sinterklaas iets lekkers en een leuk aandenken mee naar huis.