Jaarprogramma 2017
U kan hier een afdrukbare versie van het jaarprogramma 2017 downloaden.
Beste orgelliefhebber
Als orgelvereniging werkzaam in Gent is het onze missie om een uitnodigend klimaat te scheppen voor het beoefenen en beleven van orgelkunst. We trachten daarbij steeds een ruimere doelgroep van kenners en liefhebbers aan te spreken.
Wilt u graag genieten van de klank van bijzondere orgels of zelf plaats nemen aan een historisch instrument? Zoekt u als pianist of klavecinist een zomercursus orgelspel?
Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wilt u ontdekken wat een vossenstaart met muziek te maken heeft? Bent u geïntrigreerd door het orgel als monument en instrument? Ook dan zit u bij De Principaal goed.
Op deze pagina vinden zowel kenners als liefhebbers informatie over onze orgelwerking. Ontdek ons aanbod aan concerten, een zomercursus orgelspel, een orgelwandeling en diverse excursies in onze prachtige streek langs bijzondere instrumenten.
Wilt u graag het orgel bij u in de kerk in de kijker zetten of laten klinken? Wij kunnen u daarbij helpen. Bel ons op of stuur ons gewoon een mailtje.
Heeft u interesse in een hoogstaande culturele namiddag? Rijdt u graag eens mee met een historische bus van De Lijn langs minder bekende kerken die speciaal voor u geopend zijn en waar u een historisch instrument heel verfijnd kan horen bespelen door een puike organist? Schrijf u dan gewoon in op een van onze orgelexcursies en laat u meevoeren in de betoverende wereld van ons klankrijk erfgoed…
Gert Amerlinck uit Oudenaarde speelt werk van Jacques Nicolas Lemmens, Charles-Marie Widor, Alexandre Guilmant en César Franck. De presentatie wordt verzorgd door Stefaan Schampfeleer.
Het slapende doornroosje van Gent, zo wordt het Cavaillé-Coll-orgel van de Sint-Niklaaskerk in een romantische vlaag weleens door een muziekliefhebber genoemd. Het werd gebouwd in 1856. Op 11 maart van datzelfde jaar speelde Louis-James Alfred Lefébure-Wély het prachtige instrument in met een indrukwekkende stormimprovisatie. Het zal later een modelorgel worden ter inspiratie van de Belgische orgelbouw op dat moment. Het project komt tot stand als een deal tussen Parijs en België: Lemmens introduceert als leraar in Brussel de orgelspelcultuur aan zijn leraar Adolphe Hesse uit Breslau. Hij vervangt de koraalcultuur in zijn eigen orgelmethode door gregoriaanse thema’s ter versterking van de katholieke traditie. De Parisiens Widor en Guilmant komen deze lessen gretig volgen om daarna in Parijs dezelfde school op hun eigen wijze verder te zetten. Ze leren bij Lemmens onder andere hoe ze fuga’s van Bach met pedaal moeten spelen. Als tegenprestatie schenkt het orgelbouwwonder Aristide Cavaillé-Coll in 1856 aan België (in de Gentse Sint-Niklaaskerk) het eerste toporgel met vooruitstrevende techniek en een ongekend palet aan nieuwe klankkleuren.
Stefaan Schampfeleer studeert momenteel orgel in Gent aan Hogeschool Gent bij Ignace Michiels. Hij volgde een masterclass in de Saint-Clothilde te Parijs en geraakte zo in de ban van de symfonische orgelpracht. Met een frisse visie en een bezielde beleving leidt hij het nieuwjaarsconcert in dat ons gebracht wordt door de eminente organist van de Sint-Walburgakerk in Oudenaarde en inspirerende muziekpedagoog Gert Amerlinck.
programma
Alexandre Guilmant (1837-1911)
- Finale: Allegro assai – uit “Sonate N°1 pour Orgue, Op.42”
(origineel gecomponeerd in 1874 als “Symphonie pour Orgue et Orchestre” en opgedragen aan Koning Leopold II van België. Deze symfonie ging in première op 22 augustus 1878 in het “Concerts du Palais du Trocadéro”
César Franck (1822-1890)
- Fantaisie en La – uit “3 Pièces pour Grand Orgue”
Charles Gounod (1818-1893)
- Marche Solennelle pour Grand Orgue
(deze componist bestelde net als Eugène Gigout een studieorgel bij Cavaillé-Coll)
Jacques-Nicolas Lemmens (1823-1881)
- Prélude à 5 parties – uit “Ecole d’orgue”
Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869)
- Boléro de concert, Op.166
(opgedragen aan: “son élève Madame la Comtesse Bois de Mouzilly”)
Louis Vierne (1870-1937)
- Final uit “Symphonie No.1, Op.14″
Een opmerkelijk Bulgaars duet
U hoort werk van Georg Friedrich Haendel, Dieterich Buxtehude, Johann Sebastian Bach, Josef Rheinberger en César Franck, gebracht door twee muzikanten van topniveau.
Dit bijzondere Bulgaarse duo bestaat uit de concertmeester van het Radio Filharmonisch Orkest van de radio van Hilversum, Micho Dimitrov, en Vessela Dyakova, een pianiste die faam maakte in Plovdiv en ook aan het orgel meer dan haar mannetje kan staan. Zij werd de partner van Jean-Pierre Van Avermaet uit Lokeren, specialist in internationale projecten met koren. Zo belandde zij naar België om in Dendermonde een indrukwekkende pianoklas te leiden. Vessela volgde orgel aan het conservatorium Gent bij Dirk Verschraegen en Johan Boudry, en aan het Lemmensinstituut bij Luk Bastiaens en Peter Pieters.
Mis dit concert niet, want Micho Dimitrov is een virtuoos die ook als solist op de viool hoge toppen scheert.
Programma
Georg Friedrich Händel (Halle an der Saale 1685 – Londen 1759)
- Sonate op. 1 nr. 15 in E
-
Adagio, Allegro, Largo, Allegro
Dietrich Buxtehude (Helsingborg of Oldesloe 1637 – Lübeck 1707)
- Magnificat Primi Toni
-
Meine Seele erhebt den Herrn voor orgel
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Adagio in g
-
uit de eerste soloviool sonate
Josef Rheinberger (Vaduz 1839 – München 1901)
- Suite op. 166 voor viool en orgel
-
Preludium, Canzone, Allemande
Tomaso Vitali (Bologna 1663 – Modena 1745)
- Chaconne voor viool en orgel
-
bewerking L. Charlie
Cézar Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
- Choral nr. 3 in a
- Als de augustijn Luther zijn 95 stellingen tegen de Katholieke Kerk afkondigt, ging dat vooral over de theologie, en hij wilde dat de congregatie meer participeerde in de diensten, dit door middel van volkstaal en koralen. Echter: de polyfone koorzang, het gregoriaans en het Latijn bleven gedeeltelijk in stand gehouden, en het orgel al helemaal. Calvijn en zijn opvolgers opteerden voor een sobere dienst met eenstemmig psalmgezang en gesproken woord in de volkstaal.
De bombarde is een dubbelrietinstrument met zeer sterke klankontwikkeling, dat nog steeds overtuigend klinkt als het door een orgel plenum wordt begeleid. De studenten van de orgelklas van academie De Kunstbrug spelen een bloemlezing uit de koraalliteratuur en wagen zich aan het begeleiden van de opmerkelijke bombarde.
- Orgelklank kan erg massief zijn. En toch kan een orgel op andere momenten ook dansen en zelfs swingen. Dat zullen we u bewijzen met dit programma waarvan de muziek geplukt is uit de middeleeuwen, de renaissance, de barok, het classicisme, de salonmuziekcultuur van de belle époque en context van de plantages in Zuid-Amerika, waar de blues de enige troost was van de onderdrukte slaven.
- Als fijne lijntjes en gotisch maaswerk ontspinnen de fuga’s van Johann Sebastian Bach zich op het orgel. Hij werd tot deze polyfone vorm geïnspireerd door de fantasieën van de Orpheus van Amsterdam (Jan Pieterszoon Sweelinck), de capriccio’s van de organist van San Pietro in Rome (Gerolamo Frescobaldi) en de veelkleurige virtuoze schrijfstijl van Nicolas De Grigny, die in Reims koninklijke hymnes neerzette. Om een fuga goed te kunnen spelen, was het belangrijk de vingers eerst goed los te maken. Daarom werd vóór de fuga een preludium of nog beter een “toccata” (letterlijk “tokkelstuk”) gespeeld.
Paul Oyen leidt ons door de stad en vertelt ons over de kerken en sites die op onze route liggen.
- Laat u bedwelmen door de gigantische indruk die deze neo-Byzantijnse kerk vlakbij het Zuid te Gent maakt. Op het menu staat muziek van de Parijse kathedraalorganist Louis Vierne en de “serafijnse meester” César Franck.
-
Deze kerk is bijzonder in vele opzichten: niet alleen is zij een markante getuige van een rijke bouwgeschiedenis, zij herbergde vroeger ook een Van Peteghem-orgel waar momenteel alleen nog het front van is bewaard. De foto van deze rococo-orgelkast siert overigens de belangrijke Nederlandstalige uitgave “Orgelkunst in de Nederlanden” van Maarten Vente en Flor Peeters. Achter het front bevindt zich vandaag een neo-barokorgel in synthetische stijl van orgelbouwer Loncke uit Zarren, die zeer actief was in Oost- en West-Vlaanderen gedurende de jaren 1950 – 1980. De bekende orgeladviseur Gabriël Loncke is een van de meest schrandere telgen uit dit rijke orgelbouwersgeslacht.
- Naast het historische Devolder-orgel prijkt vooraan in de Sint-Michielskerk sedert juni 2015 een mooie aanwinst: een koororgel met één manuaal en 16’ pedaal gebouwd door de gerenommeerde Nederlandse orgelmaker Bas Blank. Bijzonder aan dit instrument is dat de pijpen op toonhoogte gesneden zijn en de gedekte op toonhoogte gesoldeerd, waardoor een grote stabiliteit in intonatie en stemming wordt bereikt. De unieke klank van dit Hollandse kleinood begeleidt hier een zangersensemble.
- Franz Liszt-recital
Organist Michel Robert is een leerling van de befaamde organist van de Notre-Dame te Parijs, Pierre Cochereau. Als gewezen pianoleraar aan het conservatorium en organist aan de kathedraal van Valence kent Robert de Franse klavier- en orgelcultuur op zijn duimpje. Voor het slotrecital van de Gentse orgelwandeling kiest hij echter voor een grootmeester van de Duitse virtuositeit, Franz Liszt.
Hij sluit het concert af met de magistrale Fantasia en fuga over “Ad nos,ad salutarem undam”, een van de meest spectaculaire werken uit de Duitse symfonische orgelliteratuur.
Programma
Ingrid Buyl in de Sint-Annakerk om 13u
-
César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
- Cantabile
- Prière à Notre-Dame uit “Suite gothique, op. 25”
Leon Boëllmann (Ensisheim (Elzas) 1862 – Parijs 1897)
-
Louis Vierne (Poitiers 1870 – Parijs 1937)
- Cathédrales
Toon Pillaert in de Sint-Jacobskerk om 14u
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Dorische toccata en fuga
- Toccata uit Pièces de Phantaisie
- Litanies
Louis Vierne (Poitiers 1870 – Parijs 1937)
Jehan Alain (Saint-Germain-en-Laye 1911 – Petit-Puy 1940)
Hendrik Mispelon, zang en Joachim David, orgel in de Sint-Michielskerk om 15u
- Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Praeludium c-moll BWV 549a
- Lead me Lord
- Ave Maria
- 3 liederen: Bitten, Ich liebe Dich, Die Himmel Rühmen
- Panis Angelicus
- In allen meinem Taten (2 koraalvariaties)
- Fuga c-moll BWV 549b
Samuel Wesley (Bristol 1766 – London 1837)
Bach-Charles Gounod (Parijs 1818 – Saint-Cloud 1893)
Ludwig van Beethoven (Bonn 1770 – Wenen 1827)
César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
Johann Gottfried Walther (Erfurt – Weimar 1748)
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Michel Robert in de Sint-Stefanuskerk: Franz Liszt recital om 16u
- Preludium (Fantasia) en fuga over de naam BACH
- Trauerode
- Ad nos, ad salutarem undam
Frank Heye is een van de beroemdste organisten van Gent, onder meer actief in Destelbergen, Heusden en Laarne.
Hij brengt ons een orgelrecital met Vlaamse romantische orgelmuziek uit de 5 Vlaamse provincies.
Al tijdens zijn studietijd aan het Koninklijk Conservatorium van zijn geboortestad verzorgde hij opmerkelijke recitals met creaties van nieuw hedendaags werk. Als een van de weinige Belgische organisten speelt hij regelmatig de grote werken van de Duitse geweldenaar Max Reger.
Op twee april neemt hij plaats aan het zangerige Forrest-orgel om er werk te vertolken van de gevierde Flor Peeters en de veel te weinig bekende romantische Oost-Vlamingen Oscar Van Durme en Adolphe d’Hulst.
Programma
Vlaams-Brabant
-
August de Boeck (1865-1937)
- Prelude
- Toccata
uit “drie stukken”
Arthur Meulemans (1884-1966)
uit “Sei Pezzi”
Oost-Vlaanderen
-
Oscar Van Durme (1876 – 1925)
- Eerste pastorale
- Droomerij
Adolph d’Hulst (1851-1916)
West-Vlaanderen
-
Joseph Ryelandt (1870-1965)
- Thema met variaties op.119
- Aubade
Willy Ostyn (1913-1993)
Limburg
-
Jan Douliez (1903-1987)
- Improvisatie (opgedragen aan Gabriël Verschraegen)
- Gebed
Edward Loos (1906-1968)
Antwerpen
-
Jozeph Callaerts (1838-1901)
- Méditation op.20
- Symfonische fantasia op.13
Flor Peeters (1903-1986)
Voor de tweede maal op rij doet de gemeente Merelbeke een beroep op De Principaal vzw om haar verscheiden orgelpatrimonium aan het publiek voor te stellen met een orgelexcursie op tweede Paasdag.
Merelbeke Flora is de thuishaven van een orgel met een moderne toonspraak.
De florissante recente geschiedenis van de wijk zorgde ervoor dat hier in de schaduw van Gent in de gouden jaren 60 een nieuw orgel is terechtgekomen. Naar het model van “L’ orgue synthétique” werd hier een samenvatting betracht van de hele orgelcultuur, zowel oude als recente muziek zou men er speelbaar maken. Paul De Maeyer geeft een muzikaal overzicht van de sterkste kanten van dit orgel.
Lodewijk Mispelon laat in Merelbeke centrum de beide orgels nu eens met elkaar samenzingen, dan weer een duel aangaan in een spetterende dialoog. Een sterk element uit de orgelcultuur is de ruimtelijke spreiding van de orgelklank. In dit programma wordt dankbaar gebruik gemaakt van de elektrische speeltafel in het koor, die zowel het dokzaalorgel als het koororgel in de zuidelijke zijbeuk bedient. U hoort werk van Johann Sebastian Bach, Jacques-Nicolas Lemmens en Charles-Marie Widor.
De fraaie oude klank van het sprookjesachtige witgeschilderde Van Peteghem-orgeltje van Melsen is betoverend. Veerle Nimmegeers laat u kennismaken met dit prachtige instrument en speelt werk van Jan Pieterszoon Sweelinck, Heinrich Scheidemann, Girolamo Frescobaldi,Francisco Correa de Arauxo en Pablo Bruna.
Onze tocht loopt ten slotte langs de “kathedraal van Merelbeke” in Bottelare, waar Frederik Van Holle de tenor Herman De Mil zal begeleiden in werken van Italiaanse en Duitse meesters.
Voor deelname aan deze orgelexcursie, dient men vooraf aan te melden bij dhr. Roland Van Liefferinge via excursies@deprincipaal.be of 09/282 84 82. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.
Programma
Merelbeke Flora Paul De Maeyer en Miek De Corte
-
Zoltan Kodaly (1882 – 1967) door Miek De Corte
- Introitus
- Kyrie – Gloria – Sanctus – Agnus Dei
- Ite missa est
- Bolero der jasmijnen door Paul De Maeyer
- Tango argentino met lelies door Miek De Corte
- Ragtime over de gele rozen door Paul De Maeyer
Geïmproviseerde orgelmis in Hongaarse stijl door Paul De Maeyer
Zoltan Kodaly (1882 – 1967) door Miek De Corte
3 dansen voor een bloemrijke omgeving
Merelbeke centrum Lodewijk Mispelon
-
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
- Prelude in G BWV 541
- Prière, Cantabile en Fanfare
- Symphony no. 6, deel 3 intermezzo
- Marche Nuptiale
Jacques-Nicolas Lemmens (1823 – 1881)
Charles-Marie Widor (1844 – 1937)
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 – 1847)
Melsen Veerle Nimmegeers
-
Heinrich Scheidemann (ca. 1595 – 1663)
- Praeambulum in F
- Betrübet ist zu dieser Frist
- Von der Fortuna werd’ ich getrieben
- Canzona in d, BuxWV 168
- Fantasia in d
- Fayne would I Wedd
- The Primerose
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621)
Dietrich Buxtehude (1637 – 1707)
Abraham van den Kerckhoven (1619 – 1701)
Richard Farnaby (1594 – 1623)
Martin Peerson (ca. 1571/1573 – 1650/1651)
Bottelare Frederik Van Holle orgel en Herman De Mil Tenor
-
Dietrich Buxtehude (1637 – 1707)
- Toccata in G
- Dank sei Dir
- Praeludium en Fuga in g
- Domine Deus
- Canzonetta in a
- Laudate Dominium
- Toccata uit de 5de symfonie
- Geschiedenis van klankrijk erfgoed
- Kunstambacht
- Begeleiden en zelf muziek creëren
- Gedreven leraren met ruime ervaring
- zichtlezing
- uit het Livre d’orgue : Plein jeu – Fugue – Trio – Basse de trompette Pierre Du Mage (Beauvais 1674 – Laon 1751)
- Fuga in d uit “Die Kunst der Fuge” Johann Sebastian Bach Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- improvisatie
- zichtlezing
- Preludium in e Nikolaus Bruhns (Schwabstedt 1665? – Husum 1697)
- zichtlezing
- Wachet auf, ruft uns die Stimme (Schüblerkoraal) J.S. Bach
- Boléro de concert Louis James Alfred Léfébure-Wély (Parijs 1817 – 1869)
- Echo-fantasie in a Jan Pieterszoon Sweelinck (Deventer 1562 – Amsterdam 1621)
- Toccata en fuga in d (Dorische) BWV 538 Johann Sebastian Bach
- Cornet voluntary: Slow – Allegro John Stanley (Londen 1712 – 1686)
- Communion nr. 2 Eduard Batiste (Parijs 1820 – 1876)
- zichtlezing
- Preludium en fuga in c BWV 549 Johann Sebastian Bach
- zichtlezing
- Prière en mi majeur Jacques Nicolas Lemmens (Zoerle-Parwijs 1823 – Zemst 1881)
- “Dance” naar het schilderij van Henri Matisse Toon Pillaert
- zichtlezing
- Preludium in G BWV 541 Johann Sebastian Bach/li>
- Prélude à 5 voix Jacques Nicolas Lemmens
- Pasticcio Jean Langlais (La Fontenelle (Ille-et-Vilaine) 1907 – Parijs 1991)
- Preludium en fuga in e BWV 548 Johann Sebastian Bach
- Cantabile Jacques Nicolas Lemmens
- Variaties over “Greensleeves” Lodewijk Mispelon
- Scherzo en mi majeur Eugène Gigout (Nancy 1844 – Parijs 1925)
- Choral no. II César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
- Preambulum en Fuga in c
- Trio Sonate nr. 1 in Es
- Allegro Moderato
- Adagio
- Allegro
- Choral nr. 3 in a
- Sonate nr. 6 in b
- Allegro con Fuoco
- Médtitation
- Fugue et Adagio
Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
Dietrich Buxtehude (1637 – 1707)
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Dietrich Buxtehude (1637 – 1707)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Charles-Marie Widor (1844 – 1937)
Orgel studeren aan Academie de Kunstbrug te Gent
- Orgelmuziek bestaat al sedert de middeleeuwen en heeft zich sedertdien zeer breed ontwikkeld. Er zijn prachtige symfonische orgels en schitterende barokorgels. Het orgel biedt honderden mogelijkheden inzake klankkleuren en variatie. De ruime klank van een kerkgebouw vraagt een speciale speelwijze en een gerichte expressie van de musicus.
Uitdaging voor de motoriek
De cursus orgel voorziet in een opleiding speeltechniek met een comfortabele houding bij het manuaal- en pedaalspel.
- We leren elementaire orgelbouw (zelf mankementen verhelpen, tongwerken stemmen en mooi registreren.) Er wordt veel aandacht besteed aan interpretatie, literatuurstudie en improvisatie. Men kan hier ook ondersteuning vinden bij de zoektocht naar functionele muziek zoals voor uitvaarten en huwelijken. Er worden diverse studiemethoden aangereikt en er wordt samengewerkt met andere cursussen zoals Algemene Muziektheorie, Clavecimbel en Piano.
- In dezelfde opleiding leert men naast de orgelles via het vak begeleidingspraktijk liederen begeleiden, harmonisaties maken, begeleiding van solisten en kerkzang, vlot van het blad spelen, eigen creaties maken via compositieformules en concerten geven. Wij leggen de link naar barokke basso continuo, volksmuziek en jazz. We doen actief aan muziekbeluisteren. Soms begeleiden we aan de piano en voorzien we stille film van klank. Het vak Algemene Muziek Theorie helpt ons onze eigen composities te maken.
- Paul De Maeyer heeft bijna 30 jaar ervaring als orgelleraar, is concertorganist, begeleider en veelgevraagd als improvisator van bvb stille films. Hij maakt programma’s op maat van de leerlingen waarbij de creativiteit wordt aangesproken en ontwikkeld, en zorgt ervoor dat ieder zich thuis voelt aan het instrument.
Christophe Goedvriend heeft als leraar Algemene Muziektheorie een coachingsplan om leerlingen jaarlijks een eigen compositie te laten maken. Daarnaast is hij als koordirigent regelmatig te horen in Gent en omgeving.
Kersten Cottyn is als lerares klavecimbel een vaste waarde in het concertleven, ook op het vlak van kamermuziek, met onder meer programma’s uit de middeleeuwen en de renaissance.
Programma
Arnout De Vis (Forrest-orgel) 13.30 u.
Rachel Perfecto (Flentrop-orgel) 14.00 u.
Jakob Devreese (Forrest-orgel) 14.15 u.
Toon Pillaert (Flentrop-orgel) 14.35 u.
Rachel Perfecto (Forrest-orgel) 15.00 u.
Joachim David (Flentrop-orgel) 15.15 u.
Toon Pillaert (Forrest-orgel) 15.30 u.
Lodewijk Mispelon (Flentrop-orgel) 15.50 u.
Joachim David (Forrest-orgel) 16.05 u.
Stan Van Rompay (Flentrop-orgel) 16.20 u.
Lodewijk Mispelon (Forrest-orgel) 16.40 u.
Stan Van Rompay (Forrest-orgel) 17.00 u.
Website Academie De Kunstbrug Gent
Wie zich professioneel wil vervolmaken in de specialiteit van het orgelspelen, kan daarvoor terecht in het Kask afdeling Conservatorium Gent in de Hoogpoort. De benaming conservatorium duidt tegelijk op het aspect muziekhogeschool en op het bewaren van de zachte waarde van de muziekbeoefening in de 19de-eeuwse betekenis: sterke ontwikkeling van technische mogelijkheden om tot een performante muzikale expressie te komen.
Vanaf 1830 ontstonden deze instellingen in onze contreien.
Vele grote steden zoals Kortrijk, Oostende, Leuven en Mechelen hebben in navolging van deze grote traditie een muziekacademie die nu nog steeds conservatorium genoemd wordt. Het conservatorium kan bogen op een grote orgeltraditie met belangrijke orgelleraars zoals Joseph Tilborghs, Flor Peeters (die zijn lessen gaf aan het Cavaillé-Coll-orgel van de Sint-Niklaaskerk), Gabriël Verschraegen en Dirk Verschraegen.
Enkele studenten zetten ook nu nog de stap naar een intensieve, beroepsmatige beoefening van de orgelkunst. Zij worden in Gent begeleid door Ignace Michiels, organist aan de kathedraal van Brugge, vermaard concertorganist en docent orgel aan het Conservatorium van Gent. Naast de intensieve orgeltraining krijgen de studenten vakken zoals notenleer, geschreven harmonie, praktische harmonie en orgelbouw en -literatuur.
Programma
Vincent Lübeck (1654-1740)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
César Franck (1822-1890)
Alexandre Guilmant (1837-1911)
website KASK Conservatorium Gent
Met een oude bus van De Lijn bezoeken we orgels in Sint-Martens-Latem. Er wordt opgetreden door leerlingen van de orgelklas van academie De Kunstbrug.
programma
-
François-Joseph Fétis (Bergen 1784 – Brussel 1871)
- Bourdon 8 v
- Bourdon 8 v + Flûte 4 v
- Bourdon 8 v + Flûte 4 v + Doublette 2 v
- Flûte 4 v in de bas-helft van het klavier, Flûte traversière in de discant
- “Plein Jeu” (Bourdon, Flûte, Doublette, Fourniture)
- “Grand Jeu” (Bourdon, Flûte, Clairon, Trompet)
- Twee koralen uit de zogenaamde “Neumeister-Sammlung”
- Offertorio (uit een mis in sol, Il Raccoglitore Musicale XXX, 1888, Martinenghi n° 8559).
- Andante (uit Sei Versetti in re maggiore per funzioni solenni, Martinenghi n° 5955).
- Allegretto (uit Sei Versetti instrumentati in re maggiore, Matinenghi n° 5955).
- Polkettina Marziale per dopo la messa (uit Messa in do maggiore, Martinenghi n° 5475).
Demonstratie van de verschillende registers en registercombinaties aan de hand van enkele korte versetten uit “6 messes faciles pour orgue” (1840)
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Giovanni Quirici (Arena Po 1824 – Turijn 1896)
programma
-
“Bach en tijdgenoten”
- Prélude
- Récit
- Écho
- Plein Jeu
- Choral mit 6 Partiten: “Was Gott tut, das ist wohlgetan”
- Basse de cromorne
- Flûtes
- Récit
- Adagio
- Preludium en fuga in e, BWV533
Lambert Chaumont (Luik of omgeving 1630 – Huy 1712)
Suite du 1er ton
Johann Pachelbel (Neurenberg 1653 – 1706)
Louis-Nicolas Clérambault (Parijs 1676 – 1749)
Suite du 2ième ton
Johann Gottfried Walther (Erfurt 1684 – Weimar 1748)
“Concerto del signor Vivaldi” LV133
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
programma
-
Orgel
- Bolero de Concert
- Jubilant Fanfare
- The Vicar of Bray
- Donkey Riding
- Miniature Music Box
- Pizzicato Bells
- 16:15 dessert met koffie
Louis-James-Alfred Lefébure-Wély (Parijs 1817 – 1869)
Handbellen:
Kevin McChesney
Alan Childs
Sallie Lloyd
programma
-
Johann Georg Albrechtsberger (Kloserneuburg 1736 – Wenen 1809)
- Praeludium en fuga in C-dur
- Lead me Lord
- Finale
- Schlummert ein
- Rondo “ le coucou “
- Werde munter, mein Gemüthe
- “In paradisum” uit het Requiem
Samuel Sebastian Wesley (Londen 1810 – Gloucester 1876)
Christian Friedrich Ruppe (Salzungen 1753 – Leiden 1826)
Louis-Claude d’Aquin (Parijs 1694 – 1772)
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Gabriel Fauré (Pamiers 1845 – Parijs 1924)
De Leiestreek oefende met haar schilderachtige landschap een grote aantrekkingskracht uit op vele kunstschilders en andere kunstenaars. Ook wij laten ons nu leiden door de roep van het krachtig stromende
water, maar dan om te baden in de orgelmuziek, die weerklinkt in de kerken aan de oevers van de Leie.
Als start van deze romantische excursie dompelen we ons onder in de klanken van het Van Peteghem-orgel van de Sint-Antonius Abtkerk (Gent – Meulestede), waar Van Peteghem-kenner Patrick Roose ons vergast op een Italiaans recital met vele toeters en bellen.
Daarna zet de oude lijnbus van Nostalbus koers naar Afsnee, waar Jan Van Impe, het rode gerestaureerde Lovaert-orgel zal bespelen.
In en rond de kerk van Sint-Martens-Latem zal men nog nooit zoveel klokken tegelijk horen luiden hebben als tijdens het concert met het handbellenkoor onder leiding van Dina Verheyen van de Koninklijke Beiaardschool Jef Denijn te Mechelen.
De Sint-Aldegondiskerk van Deurle herbergt een bijzonder orgel, gebouwd door Loncke en ontworpen door huidig kathedraalorganist Edward De Geest. De heerlijke akoestiek van deze stemmige ruimte leent zich uitstekend voor kamermuziek zoals hier met hobo, bespeeld door Rachel Perfecto.
Indien u geïnteresseerd bent, kan u vooraf inschrijven bij dhr. Roland Van Liefferinge via excursies@deprincipaal.be of 09/282 84 82. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.
Het Forrest-orgel van de Sint-Stefanuskerk in Gent is eigenlijk een eclectisch instrument. Enerzijds klinkt het overtuigend in symfonische literatuur, anderzijds kan het ook bekoren in klassieke en zelfs neobarokke combinaties. Theoretisch gezien is voor de muziek van César Franck dit instrument niet volledig geschikt. De praktijk zal u echter overtuigen van het tegendeel!
Komt u gerust luisteren naar de Trois chorals, het muzikale testament van de grote Franck op het hoogtepunt van zijn kunnen. Het lyrische en frêle Prélude, fugue et variation is samen met het Cantabile van een onvergelijkbare schoonheid, terwijl het monumentale Pièce Héroïque gestalte geeft aan een grootspraak die wij nu niet meer kennen, maar wel nog kunnen zien op schilderijen zoals La révolution van Eugène Delacroix.
Wist u dat César Franck Belgische roots had? Samen met onze landgenoot Jacques-Nicolas Lemmens ligt hij aan de basis van de symfonische school waar Parijs nu mooi mee uitpakt maar waar les petits Belges wel de kiem voor hebben gelegd.
programma
- “Hommage aan César Franck”
- Prélude, fugue et variation uit “Six pièces” (1860-1862)
- Offertoire ou communion en mi mineur uit “L’organiste”
- Choral n° 2 en si mineur uit “Trois chorals” (1890)
- Sortie ou offertoire en ré majeur uit “L’organiste”
- Cantabile uit “Trois pièces” (1878)
- Improvisatie over de naam “César Franck” door Paul De Maeyer
- Offertoire en do mineur et mi bémol majeur uit “L’organiste”
- Sortie en fa majeur uit “L’organiste”
- Pièce héroique uit “Trois pièces
De vossenstaart van Etikhove
In samenwerking met het gemeentebestuur Maarkedal organiseren we een zomercursus voor zowel kenners als liefhebbers: creatief omgaan met een bijzonder oud-Vlaams orgel. Hoe gebruik je als pianist of klavecinist zo’n mooi orgel in de kerk? Samen ontdekken wij verrassend repertoire uit de oude Vlaamse volksmuziek, de oude polyfonie, dansen van de middeleeuwen tot de 20ste eeuw, oude variatievormen, echofantasieën, barok vuurwerk rond koralen, gregoriaans, huismuziek uit de pruikentijd en verfrissende improvisatie-ideeën.
Dagelijks om 17 u. plannen we een toonmoment met een optreden door de deelnemers aan de cursus.
De Principaal biedt dit aan als een gelegenheid om te studeren op klavecimbel en zelfs op andere orgels in de streek. Alle deelnemers ontvangen “Het orgelboekje voor Etikhove”, samengesteld door docenten Antoine Tronquo, Paul De Maeyer, Zoé Van Hellemont, Gert Amerlinck, Kersten Cottyn en Dominique Wybraeke, een uitgave van De Principaal vzw, op basis van “De kleine orgelkunde” van wijlen Wouter Rens.
Er wordt een voorbereidende cursus met een vrijblijvende kennismakingmoment voor alle deelnemers voorzien op maandag 3 april.
Indien u geïnteresseerd bent, kan u inlichtingen bekomen bij Paul De Maeyer, of zelfs meteen inschrijven, via voorzitter@deprincipaal.be. De plaatsen zijn beperkt, gelieve voor 1 april in te schrijven.
Er zijn dagelijks orgeldemonstraties in Sint-Stefanuskerk om 13u.
Op dat moment spelen studenten en hun leraar muziek die speciaal is uitgekozen om op beide instrumenten te klinken. Het neo-barokke Flentrop-koororgel is één van de mooiste binnen zijn genre, uiterst geschikt voor Bach en Noord-Duitse Barok en Duitse Neo-barok.
Het Forrest-orgel uit 1873 is authentiek bewaard en in 2003 door de Nederlandse firma Pals en Van Leeuwen gerestaureerd.
Intussen vinden er op het Forrest-orgel een 20-tal orgelconcerten per jaar plaats, die zeer regelmatig door een groeiend publiek worden bezocht.
Aan de hand van die twee schitterende instrumenten die de Gentse Sint-Stefanuskerk van het augustijnenklooster rijk is , wordt uitgelegd hoe een orgel werkt, er wordt gedemonstreerd hoe een organist te werk gaat bij het kiezen van zijn muziek en zijn registers,
Sint-Stefanuskerk
-
zondag 16 juli
- Boléro de Concert – Louis James Alfred Lefébure-Wély (Parijs 1817 – 1869) (Forrest-orgel)
Jakob De Vreese - Fantasia XVII – Orlando Gibbons (Oxford 1583 – Canterbury 1625) – (Flentrop-orgel)
- Komm Gott Schöpfer, Heiliger Geist – Johann Pachelbel (Neurenberg 1653 – 1706)
Rachel Perfecto - Prélude in D majeur – Louis James Alfred Lefébure-Wély (Forrest-orgel)
Jakob De Vreese - Ave Maria – Bach/Gounod (Forrest-orgel)
- Ave Maria – Astor Piazzolla (Mar del Plata1921 – Buenos Aires 1992)
Jakob De Vreese, orgel – Rachel Perfecto, hobo - Communion Nr. 2 – Édouard Batiste (Parijs 1820 – 1876) (Forrest-orgel)
Rachel Perfecto - Christus, der ist mein Leben – Melchior Vulpius (Wasungen 1560 of 1570 – Weimar 1615) (Flentrop-orgel)
Jakob De Vreese - Andante en Allegro – Joseph-Hector Fiocco (Brussel 1703 – 1741) (Flentrop-orgel en Hobo)
Jakob De Vreese, Orgel – Rachel Perfecto, Hobo - Grosse Preludium in E mineur – Nicolaus Bruhns (Schwabstedt 1665 ? – Husum 1697) (Flentrop-orgel)
Rachel Perfecto - Aria uit De Goldbergvariaties, BWV 988 – Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) (Flentrop-orgel)
- Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV645 – Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) (Flentrop-orgel)
- Herr Christ, der ein’ge Gottes Sohn, BWV 601 – Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) (Flentrop-orgel)
- Grande Pièce Symphonique op.17 – Cézar Franck (Luik 1822 – Parijs 1890) (Forrest-orgel)
- Differencias sobre el canto Llano del Cavallero, van Antonio de Cabezon (1510-1566) (Flentrop-orgel)
- Canzona in d (BuxWV 168), van Dietrich Buxtehude (1637-1707) (Flentrop-orgel)
- Von der Fortuna werd’ich getrieben, van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) (Flentrop-orgel)
- Fantasia in d, van Abraham van den Kerckhoven (1619-1701) (Forrest-orgel)
- Minimal Prelude nr 40, van Jeroen van Veen (°1969) (Forrest-orgel)
- Variaties over “Windeken daer het bosch afdrilt” Van Jan Pieterszoon Sweelinck (Deventer 1562 – Amsterdam 1621)
- Praeludium en fuga in mi klein Johann Pachelbel (Neurenberg 1653 – 1706)
- Praeludium en fuga in mi klein BWV 548 Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Prière du Christ montant vers son père uit “L’Ascension” Olivier Messiaen (Avignon 1908 – Parijs 1992)
- Scherzo van Eugène Gigout (Nancy 1844 – Parijs 1925)
- Fantasia in do klein Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Praeludium en fuga in Bes Felix Mendelssohn-Bartholdy (Hamburg 1809 – Leipzig 1847)
- Bach prelude in G – Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
- Nicolas Lemmens (1823 – 1881)
- Prière
- Cantabile
- Fanfare
- Pasticcio van Jean Langlais (1907 – 1991)
- Prélude à 5 parties van Nicolas Lemmens (1823 – 1881)
- Dir, dir, Jehova, will ich singen van Sigfrid Karg-Elert (1877 – 1933)
- Ricercar III Giulio Segni da Modena (1498-1560)
- Ricercare con obligo di cantare la quinta parte Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
- Capriccio sopra l’aria “Or che noi rimena” in partite Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
- Tiento de 8° tono por D la sol re Sebastian Aguilera de Heredia (1561-1627)
- Diferencias sobre el canto de “La Dama le demanda” Antonio de Cabézon (1510-1566)
- Fantasia Peeter Cornet (ca. 1575-1633)
- Nun komm der Heiden Heiland, BWV 659 Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Fuga sopra Magnificat, BWV 733 Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Toccata & Fugue in d “Dorisch”, BWV 538 – Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
- Fantasia n°1 – Petr Eben (1929 – 2007)- Nedelni hudba
- Enkele registers van het Flentrop-orgel:
- holpijp 8′
- fluit 4′
- “politie”fluit 2′
- prestant 8′
- octaaf 4′
- octaaf 1′
- plenum
- Preludiumin Es BWV 876 – Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
- Partita: Wer nur den lieben Gott läst walten zetting met 2 variaties BWV 691 en BWV 690 – Johann Sebastian Bach
- Fuga in Es BWV 876 – Johann Sebastian Bach
- Fantasia in c – Abraham Van Den Kerckhoven (1619 – 1701)
- Prelude en Fuga in G – Abraham Van Den Kerckhoven
- Demonstratie van een romantisch crescendo op het Forrest-orgel
- Demo van de klank van enkele registercombinaties aan de hand van variaties over het oud-Vlaamse lied “Ik zag Cecilia komen”
- Improvisatie
- Preludium en fuga in D Dieterich Buxtehude (1637 – 1707)
- pentatonische suite: ouverture – canzone – carillon – toccata
- Marche pontificale – Jacques Nicolas Lemmens (1823 – 1881)
- Schmücke dich, O liebe Seele – Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
- Dolce uit symfonie nr 4 – Charles Marie Widor (1844 – 1937)
- Carillon de Westminster – Louis Vierne (1870 – 1937)
- Slotconcert door saxofoonsextet L’Orgue de Sax en Paul De Maeyer aan het orgel
- 7 september
- Hymn II, Intermezzo
- Syncopated clock
- Sleigh ride
- Sheep may safely Graze
- Allegro vivace
- Andantino in D flat
- Girls in satin
- The pennywhistle Song
- Aria II, Toccata V
- 14 september
- My Beethoven – Concert rag
- Tango de undecimo tono a modo de bossanova
- Fuga
- Dream of today
- La ronde des lutins
- Marcia di Vittoria
- Suonatine in F
- Offertorio
- Elevazione
- Consumazione
- Per dopo la Messa
- The Liberty Bell
- Sortie in Es
- 21 september
- “Ein Männlein steht im Walde” Variationen für Orgel
- Capriccio auf die Abreise des geliebten Bruders BWV992
- Drei Choralbearbeitungen (aus “Organ pops”)
- Nun danket alle Gott
- Der Mond ist aufgegangen
- Lobet den Herren
- Fasching in Köln
- Carnaval
- Präludium und Fuge D-Dur BWV532
- Moderato – Allegro
- Andante
- Allegro vivace
- 28 september
Sonata Duo Jakob De Vreese en Rachel Perfecto
programma
Voorspel
Orgel en Hobo
Tussenspel
Slot
maandag 17 juli
Laure Dermaut en Sven Vermassen
programma
dinsdag 18 juli
Veerle Nimmegeers en Sven Vermassen
programma
woensdag 19 juli
Stan Van Rompay en Kevin Hendrickx
programma
Orgeldemonstratie door Paul De Maeyer
Orgeldemonstratie op beide orgels door de twee organisten
Flentrop-orgel
Kevin Hendrickx
Stan Van Rompay
Forrest-orgel
Kevin Hendrickx
Stan Van Rompay
Kevin Hendrickx
donderdag 20 juli
Lodewijk Mispelon en Joachim David
programma
Lodewijk Mispelon
Joachim David
vrijdag 21 juli
Kersten Cottyn en Vessela Dyakova
programma
Kersten Cottyn
Vessela Dyakova
zaterdag 22 juli
Paul De Maeyer en Annemie Bonné
programma
Orgeldemonstratie door Annemie Bonné en Paul De Maeyer
zondag 23 juli
Paul De Maeyer
programma
13 u.
Orgeldemonstratie door Paul De Maeyer
Flentrop-orgel
Forrest-orgel
Dag van het orgel van Adolphe Sax
20 u.
Sint-Stefanuskerk
“Humor” is het vermogen om iets geks aan te voelen, te waarderen en tot uitdrukking te brengen. In vele gevallen draait het bij humor om het brengen van ontspanning na een opgebouwde spanning. Wij maken graag verhalen smakelijk en verteerbaar met geestige dingen. Zo lacht nu ook het orgel in het verhaal dat dit festival ons brengt. Grappige elementen die vaak terugkeren bij orgelmuziek zijn: knipoogjes naar een andere stijl, muzikale citaten uit beroemde werken, overdrijvingen en bewust een beetje verknoeien van iets wat normaal van grote waarde of zeer ernstig zou moeten zijn. Heel vaak heeft dit amusement iets met dubbelzinnigheid te maken. Zo kan het kerkorgel zichzelf vermommen als een carroussel in een danstent, een cinemaorgel bij een komedie of een griezelfilm of een cirkelzaag. Zijn er dan geen grenzen aan onfatsoenlijk orgelgebruik zult U zich afvragen ? Wel, de kunstenaar in dit festival flirt graag met de grenzen van de verwarring, de suggestie en de overdrijving. De karikatuur die aldus tot stand komt, wordt net zeer interessant omdat die buiten de lijntjes kleurt. In dit humorfestival rond het orgel horen we prachtige voorbeelden van Italiaanse orgelhumoristen, een grootmeester van de komedie van het witte doek met orgelbegeleiding (Buster Keaton), en een muzikaal overzicht van orgelmuziek die ons nu eens doet glimlachen.
- Thomas Deserranno Intonateursconcert
Hoe brengt een orgelbouwer met muzikale vingers een orgel tot leven? Slaagt hij erin om ons combinaties en geluiden te laten horen waarvan niemand dacht dat ze ook uit een orgel konden komen? Deze man tovert voor ons een klankwereld te voorschijn die zo apart is, dat hij de paters augustijnen nog lang zal bijblijven.
programma
Prealudium: Guy Bovet – Le boléro du divin Mozart
Gunnar Idenstam (°1961)
Cathedral Music
Leroy Anderson (1908 – 1975)
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Cantata BWV 208, aria
Charles-Marie Widor (1844 – 1937)
Symphony V
Edwin Lemare (1865 – 1934)
Leroy Anderson (1908 – 1975)
Gunnar Idenstam (°1961)
Cathedral Music
- Nico Declerck brengt een persoonlijke bloemlezing van orgelhumor (Carlo Fumagalli, Julien Bret, Hans André Stamm, Guy Bovet).
programma
Andreas Willscher ( ° Hamburg 1955)
Guy Bovet (° Thun, Zwitserland 1942)
Mons Leidvin Takle (° Noorwegen 1942)
Julien Bret (° Frankrijk 1974)
Polibio Fumagalli (Inzago 1830 – Milaan 1900)
Padre Davide da Bergamo (Zanica 1791 – Piazenca 1863)
Paolo Sperati (Torino 1821 – Oslo1884)
John Philip Sousa (Washington D.C. 1854 – Reading (Pennsylvania) 1932)
Louis James Alfred Lefébure-Wély (Parijs 1817 – 1869)
- Winfried Bönig Spass muss sein
In de magistrale gotische Dom van Keulen is deze organist gewoon om een grote massa luisteraars te beroeren. Vandaag doet hij dat in Gent met muziek van orgelgrapjassen als Lefébure-Wély, Vincenzo Petrali, de ietwat ernstigere Widor en improvisaties rond thema’s die op een wel heel bijzondere manier tot stand komen.
programma
Franz Lehrndorfer (1928 – 2013)
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Norbert Linke °1933
Sigfrid Karg-Elert (1877 – 1933)
Naji Hakim °1955
Johann Sebastian Bach
Vicenzo Petrali (1832 – 1889)
3 Stücke für Orgel:
- Thomas Ospital The General
“The General” werd onlangs nog uitgeroepen tot een van de 15 beste films aller tijden. Keaton was het petekind van de grote goochelaar Houdini, van wie hij de bijnaam “buster” (tuimelaar) kreeg, vanwege de stunts die hij als kind in het vaudevilletheater ten beste gaf, toen zijn vader hem tegen het decor en in het publiek gooide. Daar leerde de kleine Keaton dat zijn kinderlijke schaterlach veel minder uitwerking heeft op een publiek dan het pokerface dat hij zichzelf dan maar aanleerde. De piepjonge organist van de Parijse Sint-Eustache zal in dit concert verrassen met zijn weergaloos improvisatietalent en doorzicht in de orgelklank.
abonnement voor het festival niet-leden € 40, leden € 30
Met een door Nostalbus gerestaureerde bus bezoeken we orgels in de Vlaamse Ardennen.
Sven Vermassen is zowel actief als docent geschiedenis, godsdienst en muziek, als organist en dirigent in verschillende kerken. Het promoten van orgelerfgoed en kerkmuziek doet hij ook digitaal om dit unieke erfgoed bij een breder publiek in de kijker te plaatsen. Over de rijke orgelschat van de Vlaamse Ardennen raakt hij niet snel uitgepraat. Hij neemt ons mee naar de boeiende klankwereld van zeer bijzondere instrumenten die vaak nog volledig origineel zijn.
Paul De Maeyer laat het orgel van Volkegem klinken alsof het een volksinstrument is. Zo werden de Vlaamse dorpsorgels vaak ook ervaren en geconcipieerd: voor dansmuziek en bekende wijsjes, naast een kleurrijke alternatimpraktijk gebaseerd op gregoriaans naar Frans model.
De bijzondere site van Korsele waar Paul De Maeyer speelt is eigenlijk een protestantse enclave te midden van het katholieke Vlaamse land en herbergt een fraai Hollands Vierdag-orgel, waarvan onze huisorgelbouwer Hans Brink mee aan de basis lag in de gouden orgeltijden van de jaren 1970.
Elisabeth Meulenbergs en Jos Smets zullen het bijzonder kleurrijke orgeltje van de prachtige Sint-Brixiuskerk van Etikhove tot klinken brengen.
Tot slot speelt middeleeuwenspecialiste en klaveciniste Kersten Cottyn op de ontdekking van de dag, het orgel van Nederzwalm: zo mooi en uniek dat je het niet meer vergeet.
programma
-
Volkse improvisaties geïnspireerd door Vlaamse volksmuziek
- Volkse suite: Naar binnen – Schrijdende pas – Samen klimmen – Vrolijk fluiten
- Volkse partita: Variaties over het volkslied “Jan mijn man zou ruiter worden”
- Volkse sonatine: Rinkelbom – Rommelpot – Lepelaar – Schietspoel
- Volkse dansen: Kadril – Marsch – Polka – Mazurka
programma
-
Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
- Preludium in G BWV 884
- Partita over ” Allein Gott in der Höh sei Ehr”
- Fuga in G BWV 884
- Concerto in d Adagio – Allegro – Ad libitum – Allegro
Georg Friedrich Haendel (Halle an der Saale 1685 – London 1759)
programma
Jos Smets
-
Wolfgang Amadeus Mozart (Salzburg 1756 – Wenen 1791)
- Rondo in g
- Improvisatie
- Allegro
- Adagio
- Siciliano
Orgelconcerto in b (in de stijl van Antionio Vivaldi)
Elisabeth Meulenbergs
Lambert Chaumont (regio Luik rond 1630 – Huy 1712)
-
Uit Pièces d’orgues sur les huit tons
- Premier ton
- Prélude
- Trio
- Basse de tièrce (trompette)
- Cornet
- Deuxième Prélude
programma
-
Giulio Segni da Modena (Modena 1498 – Rome 1560)
- Ricercar III
- Capriccio sopra l’aria “Or che noi rimena” in partite
- Tiento de 8° tono por D la sol re
- Diferencias sobre el canto de “La Dama le demanda”
- Courante Daphne
- Fantasia
- I will give my love an apple
- Fantasia
Girolamo Frescobaldi (Ferrara 1583 – Rome 1643)
Sebastian Aguilera de Heredia (Zaragoza 1561 – 1627)
Antonio de Cabézon (Castrillo Mota de Judíos 1510 – Madrid 1566)
Anoniem 16de eeuw, manuscript Susanne Van Soldt
Peeter Cornet (Brussel? ca. 1575 – Brussel 1633)
Engelse traditional
William Byrd (Lincolnshire? ca. 1543 – Stondon? 1623)
Indien u geïnteresseerd bent, kan u vooraf inschrijven bij dhr. Roland Van Liefferinge via excursies@deprincipaal.be of 09/282 84 82. Tijdig inschrijven is aangeraden.
Orgel- en koorconcert voor het Maarten Luther-jaar
Psalm 100 van Max Reger wordt uitgevoerd door het Internationaal Reger-koor onder leiding van dirigent Gabriel Dessauer, en Ignace Michiels aan het orgel. Zowat een decennium geleden ontstond een bijzondere samenwerking tussen musici uit de Gentse zusterstad Wiesbaden en de stad Brugge. Twee eminente kapelmeester-organisten slaan de handen in elkaar om hun koren in een internationale samenwerking te laten optreden in een grootse productie.
Psalm 100 van de belangrijke orgelcomponist Max Reger is een laat-romantische verklanking van de psalmtekst vertaald door Luther. Dit werk is een unicum voor het oeuvre van Reger en zelfs in de hele muziekliteratuur van die tijd. Het wordt gekenmerkt door een zeldzame intensiteit van expressie en een overtuigende exegese van de bijbeltekst, bereikt door een rijk palet aan wendingen en gevoelsschakeringen met indrukwekkende schokgolven in één natuurlijke en persoonlijke toonspraak. De oorspronkelijke versie wordt begeleid door symfonisch orkest. Hier is gekozen voor de orgelsolo-versie (orgelbewerking door Bruggeling François Callebout) mede door de aanwezigheid van het prachtige Forrest-orgel dat voor deze muziek uitstekend geschikt is.
De Brugse kathedraalorganist Ignace Michiels geniet een uitstekende reputatie als een van onze meest vermaarde organisten met een rijk en verscheiden concertpalmares over de hele wereld.
Programma
Alexandre Guilmant (Boulogne-sur-Mer 1837 – Meudon 1911)
- Allegro con fuoco uit de Sonate n°6, opus 86
Marcel Dupré (Rouen 1886 – Meudon 1971)
- Cortège et Litanie, opus 19 n°2
- 2 koralen uit ‘Le Tombeau de Titelouze’
- Te Lucis ante terminum
- Placare Christe servulis
Théodore Dubois (Rosnay 1837 – Parijs 1924)
- In Paradisum uit ‘Douze pièces nouvelles’
Charles-Marie Widor (Lyon 1844 – Parijs 1937)
- Finale uit de Symphonie n°6, opus 42 n°2
Max Reger (Brand (Opper-Palts)1873 – Leipzig 1916)
- 100 ste Psalm, opus 106, voor koor en orgel
(orgelbewerking: François Callebout) - Jauchzet, jauchzet, jauchzet, jauchzet (Maestoso)
- Erkennet, erkennet (Andante sostenuto)
- Gehet zu seinen Toren ein, gehet (Allegretto con grazia)
- Denn der Herr ist freundlich, und seine Gnade (Allegro maestoso)
Jubileumviering 40 jaar Vlaams orgeltijdschrift Orgelkunst
- improvisatieconcert en presentatie van de 15de Orgelkunst-cd met Paul De Maeyer, Kristiaan Van Ingelgem, Kris Wittevrongel en Bart Wuilmus
- lezing door Joris Verdin
Het magnificat, de ‘lofzang van Maria’, is in de hele muziekgeschiedenis bijzonder vaak op muziek gezet. Vooral in de renaissance en de vroege barok kende het magnificat een muzikale bloeiperiode.
In dit magnificatconcert brengt ensemble La Soave een ode aan de maagd Maria met parels uit die Italiaanse renaissance en vroegbarok. Op het programma staan vocale en instrumentale werken van Claudio Monteverdi, Alessandro Grandi, Adriaan Willaert, Orlandus Lassus en anderen.
La Soave
La soave is Italiaans voor zoetheid, zachtheid, mildheid… Maar het is ook de naam van een kwartet dat zich toelegt op de fantastische muziek uit de Italiaanse renaissance en vroegbarok.
La Soave bestaat uit vier dames: Kersten Cottyn op klavecimbel en orgel, Goedele Heidbuchel als sopraan, Mirella Ruigrok die dulciaan en blokfluit speelt, en Marleen Leicher op cornetto.
Tot het repertoire van La Soave behoren polyfone meesterwerken van klinkende namen als Gabrieli, Monteverdi en Scarani, maar ook Vlaamse meesters als Lassus en Willaert. Zij brengen muziek die flaneert van zoete balsem tot briljante, virtuoos versierde stukken, in een gevarieerde samenstelling van zang en instrumenten.
In hun programma’s zoekt La Soave telkens de band tussen vocale en instrumentale muziek op, cornetto en sopraanstem lijken in deze Italiaanse muziek dan ook voor elkaar gemaakt te zijn met hun dicht bij elkaar aanleunende kleur.
programma
Girolamo Frescobaldi (Ferrara 1583 – Rome 1643)
- Toccata avanti la Messa della Madonna
- Magnificat Primi Toni
Adriaan Willaert (Rumbeke circa 1490 – Venetië 1562)
- Regina Celi
Orlando di Lasso (Bergen 1532 – München 1594)
- Madonna Mia Pièta
Nicolaus a Kempis (circa 1600 – 1676)
- Symphonia 1 a 2 Cornetto e Fagotto
anoniem 16de eeuw
- Ricercar sopra Ave Maris Stella
Nicolò Corradini (1585 – 1646)
- Cantate Domino
Giovanni Martino Cesare (1590 – 1667)
- Canzon la “Augustana”
Giovanni Paolo Cima (1570 – 1622)
- Magnificat Quinti Toni
Giovanni Antonio Rigatti (Venetië circa 1613 – 1648)
- Ave Regina Caelorum
Alessandro Grandi (1590 – 1630)
- Salve Regina
Op zaterdagavond 30 december om 20 u. bespeelt onze voorzitter het orgel van de Notre-Dame kathedraal in Parijs. Wij maken van de gelegenheid gebruik om er een kleine eindejaarsorgelexcursie naar de lichtstad van te maken om samen het goed gevulde werkjaar feestelijk af te sluiten. Er zijn tevens verschillende orgelaudities. Indien u interesse heeft, vragen wij dit heel snel kenbaar te maken via excursieparijs@deprincipaal.be, liefst voor 15 juni 2017.
Orgels in Gent
De prijs van de evenementen “zomercursus” en “Sylvestertour” zijn niet inbegrepen in het jaarabonnement.