Bombardeknop

Activiteitenverslag 2015

Nieuwjaarsconcert zondag 4 januari 16 u, Sint-Stefanuskerk (Gent)
Charlotte Asberg (sopraan) en Paul De Maeyer (orgel) zorgden voor een feestelijke opening van het jaar met Music for the Royal Fireworks van Händel. De transcriptie van De Maeyer viel bij het talrijk opgekomen publiek zeer in de smaak. De ontdekking van deze namiddag waren de relatief onbekende Gesänge an Gott van de Duitse componist Joseph Haas. We vinden het binnen onze vereniging belangrijk dat het publiek de kans krijgt om geregeld werken te horen die niet zo vaak uitgevoerd worden. Achteraf brachten we een toost uit op het nieuwe jaar.

Orgelwandeling zondag 1 maart 13 u, Gent
De neobyzantijnse Sint-Annakerk vormde het startpunt van deze wandeling. Paul De Maeyer bracht er een indrukwekkend romantisch programma op het Schyven-orgel. Echt spijtig dat deze kerk
tegenwoordig quasi nooit meer toegankelijk is voor het publiek. Vervolgens stapten we naar de Sint-Jacobskerk, waar de bijzonder getalenteerde Laure Dermaut een concert voor ons speelde. De
volgende halte was onze huiskerk, de Sint-Stefanuskerk. Lieve Van de Rostijne (orgel) en Carl Van Neste (hoorn/natuurhoorn) brachten een pittig en gevarieerd programma. Afsluiten deden we in de Sint-Elisabeth-begijnhofkerk met Christel De Meulder (sopraan) en Jan Van Mol (orgel). Ze deden het unieke historische orgel met veel 16de-eeuws pijpwerk alle eer aan.

Hommagerecital donderdag 30 april 20 u, Orpheus Instituut
In 2014 overleed Johan Overmeire, die als secretaris van onze vereniging bergen werk verzette. Katelijne Burie, de oud-lerares piano van Johan, en Bieke Afschrift, samen het pianoduo Metaxis,
brachten hulde aan Johan met wervelende muziek van Dvorak, Albeniz en Gerschwin in het auditorium van het prestigieuze Orpheus Instituut.

Orgelexcursie zondag 3 mei, Aalst en omgeving
Met de ons stilaan vertrouwde Nostalbus trokken we eropuit naar de streek rond Aalst. Onze eerste stop was de Sint-Niklaas & Leonarduskerk in Aaigem, waar Paul De Maeyer het orgel bespeelde. In de Sint-Martinuskerk van Gijzegem was het de beurt aan Peter Thomas. De Van Peteghem-orgels in beide kerken zijn ronduit indrukwekkend gerestaureerd door Joris Potvlieghe. Stijn Hanssens zorgde voor de romantische toets op het Vereecken-orgel in de Aalsterse Sint-Jozefkerk.

Orgelhappening zondag 7 juni 14 u, Sint-Stefanuskerk
In samenwerking met ingenieursvereniging AIG organiseerde De Principaal deze orgelhappening. Tijdens het eerste luik van het programma kreeg het publiek de kans om kennis te maken met het
orgel als instrument en de twee orgels van de Sint-Stefanuskerk in het bijzonder. Daarna volgde een hommageconcert aan Aristide Cavaillé-Coll door Patrick De Baets (presentatie), Kristiaan Van
Ingelgem (orgel) en Geraldine De Baets (viool). Het werd een zeer geslaagde namiddag. Memorabel was de uitvoering van Lijn 61, een compositie van Maarten Van Ingelgem. Het Flentrop-orgel deed
het uitstekend als stoomtrein.

Orgelfestival Perpetuum Mobile, donderdagen van september, Sint-Stefanuskerk

    a) Inhoudelijk
    Het orgelfestival droeg de titel “Perpetuum Mobile”. We nodigden vier orgelvirtuozen uit die naast het plichtwerk “Litanies” van Jehan Alain de vrije hand kregen om hun invulling te geven aan de rode draad doorheen deze concertreeks, namelijk de eeuwigdurende beweging. Voor het openingsconcert nodigden we de Nederlandse organist Aart Bergwerff uit, die bekendheid geniet omwille van zijn orgelbewerking van de tot de verbeelding sprekende compositie Canto Ostinato. Dit werk van de Nederlandse componist Simeon Ten Holt miste zijn bezwerende effect op de toeschouwers niet. Deze organist stond al even op de “wishlist” van onze vereniging en we zijn verheugd dat onze hooggespannen verwachtingen ingelost werden. We kregen zeer veel positieve reacties op dit concert. Veel toeschouwers hadden het orgel nog nooit op deze manier gehoord. Het Forrestorgel bewees die avond eens te meer zijn veelzijdigheid als concertinstrument. De volgende drie donderdagavonden van september speelden de Italiaanse Federica Iannella, de Noors-Japanse Mariko Takei en de Belg Wannes Vanderhoeven. Hun programma was zeer gevarieerd. Ze brachten onder andere werken van Mendelssohn, Matter, Widor en vanzelfsprekend Bach. Er werden opvallend veel hedendaagse composities gespeeld, bijvoorbeeld van de Letse bij ons eerder onbekende componist Peteris Vasks, de beroemde Est Arvo Pärt en de Nederlander Jeroen Van Veen. Het deed ons ook veel plezier dat Belgische componisten zoals Frans Geysen en Joris Verdin aan bod kwamen.

    b) Promotioneel
    Deze concertcyclus werd aangekondigd via verschillende kanalen. Wat onze eigen communicatiekanalen betreft, stond het evenement vanzelfsprekend vermeld in ons jaarprogramma dat we aan het begin van het jaar aan onze leden bezorgen en op het programmaboekje van ons vorige evenement, de orgelhappening die we in juni 2015 organiseerden in samenwerking met ingenieursvereniging AIG. Verder werd het festival aangekondigd via onze website (www.deprincipaal.be) en onze Facebook-pagina. Ook op de websites www.uitinvlaanderen.be, www.orgelkunst.be en www.uitingent.be stond het evenement vermeld. Nieuw in 2015 is de gemeenschappelijke flyer van het Gentse Overlegplatform voor orgel, waarin verschillende Gentse orgelverenigingen samen promotie voeren. Hierin is het orgelfestival Perpetuum Mobile opgenomen. Speciaal voor deze concertreeks lieten we een flyer drukken in dezelfde stijl als ons jaarprogramma. De flyer werd ruim verspreid, onder andere bij de toeristische dienst van Gent, de bibliotheek, de Bijloke, het STAM, muziekwinkels, hotels in de buurt van de Sint-Stefanuskerk, tijdens de Orgeldagen van Harelbeke en andere orgelevenementen. Ook werd er tijdens de maand augustus wekelijks geflyerd aan de Sint-Baafskathedraal, voor de start van de orgelconcerten aldaar. Dit jaar hebben we ook een banner voor het festival laten maken, die we bevestigden aan een muur van het augustijnenklooster. De banner was zichtbaar vanuit de toeristenbootjes. Dit bleek een goede zet, want we trokken dit jaar opvallend meer toeristen in vergelijking met vorig jaar. We overwegen om bij een volgende editie een tweede banner te laten maken om te bevestigen aan de voorzijde van de kerk. Ook een stoepbord behoort tot de mogelijkheden.

    c) Publieksbereik
    Naast leden van onze eigen vereniging en mensen die onze overige jaaractiviteiten bezoeken trokken we met dit festival een publiek met heel wat kenners. Sommige mensen vonden inderdaad de weg van de donderdagen in Sint-Baafs naar de donderdagen in Sint-Stefanus. We zijn verheugd dat het bezoekersaantal in stijgende lijn gaat in vergelijking met het orgelfestival vorig jaar. Het was opvallend dat er dit jaar meer toeristen aanwezig waren op onze concerten. Het blijft een permanente bekommernis om voldoende publiek naar de Sint-Stefanuskerk te lokken. Deze mooie kerk verdient meer bezoekers. We boden een abonnementsformule aan voor de vier concerten en losse tickets. Aan mindervaliden en hun begeleider kenden we een korting toe.


    d) Praktisch
    De concerten ging door op de donderdagavonden van september om 20.00 u. Zo sloten ze naadloos aan op het tweemaandelijkse orgelfestival in de Sint-Baafskathedraal, dat al 60 jaar plaatsvindt op de donderdagen van de zomervakantie. De concertlocatie was de Sint-Stefanuskerk in de Sint-Margrietstraat in Gent. De kerk beschikt over twee schitterende, totaal verschillende instrumenten: het grote romantische, mooi gerestaureerde Forrest-orgel en het kleine Flentrop-orgel, dat zich voorheen in het Paleis voor Schone Kunsten bevond. De organist die aan dit kleine orgel plaatsneemt, is van dichtbij zichtbaar voor het publiek, waardoor ook het pedaalspel een visuele factor wordt van het optreden.
    Aangezien we merken hoe sterk het publiek het op prijs stelt om de organist van zo dichtbij te zien, hebben we tijdens het festival Perpetuum Mobile via een camera, een projector en een groot scherm ook de organisten aan het Forrest-orgel “zichtbaar” gemaakt. Hierop kregen we veel positieve reacties. Mensen die niet zo vertrouwd zijn met het orgel, vergapen zich aan het “spektakel” dat de organist en zijn helper(s)-registranten bieden. Toeschouwers kunnen met eigen ogen zien hoe complex een orgel functioneert, wanneer er registers worden getrokken, hoe de voeten over de pedalen dansen enz.

Orgel en gedichten donderdag 19 november 20 u,
Sint-Stefanuskerk Paul De Maeyer (orgel) en Herlinda Vekemans (dichteres) bewezen eer aan een van de meest fascinerende componisten van de twintigste eeuw, Olivier Messiaen. Vekemans las voor uit haar bundel Kwartet voor het einde van de tijd, die verscheen bij onze partner van vanavond, het PoëzieCentrum. De Maeyer liet het Forrest-orgel heerlijk tsjirpen en we onthouden ook het optreden van Toon Pillaert, een talentvolle leerling van De Maeyer die met veel flair Dieu parmi nous bracht.

Kerstconcert zondag 20 december 16 u,
Sint-Stefanuskerk Met organiste Laure Dermaut en het koor Arabesk sloten we het jaar op een sfeervolle manier af. Op het programma stonden onder andere een hommage aan Jef Tinel, oud-organist van Sint-Stefanus, en zettingen van kerstkoralen van Bach voor koor en orgel.

kerstconcert